Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”
Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Att vår verksamhet leder till inställda lektioner och att vår verksamhet inte fyller ett syfte. Vi vill därför klargöra vår roll.
Skolinspektionen granskar för att förbättra för våra elever och för att stärka skolors och skolhuvudmäns eget ansvarstagande och förbättringsarbete. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Och vi har stor respekt för läraryrket!
Vårt arbete handlar om att säkerställa att eleverna får den utbildning de har rätt till. Det gör vi genom att granska skolan och det är huvudmannen – inte lärarna – vi ställer krav på när något behöver utvecklas.
Alf Solander skriver att Skolinspektionen lämnar efter sig lärare som känner sig nedvärderade och dåligt bemötta. Det är tråkigt om lärarna på Alf Solanders skola känner så. Men det är inte en bild vi känner igen oss i. Tvärtom brukar många tycka att den genomlysning vi gör av verksamheten bidrar positivt. Dessutom är det alltid huvudmannen och rektorer vi ställer krav på, inte enskilda lärare.
Vi känner inte heller igen bilden av att skolor ställer in massor av lektioner när vi är på besök. Snarare upplever vi att rektorer är bra på att planera sin verksamhet även inför våra granskningar. Vi försöker också alltid att minimera vår inverkan på pågående verksamhet. Och vi gör dessutom observationer på pågående lektioner.
Vi arbetar hårt för att vår granskning ska hjälpa skolor att utvecklas. Det är också viktigt för oss att vi ständigt förbättrar vårt arbete så att vår återkoppling ska vara användbar i det lokala förbättringsarbetet. Det finns stöd, såväl internationellt som nationellt, för att inspektion leder till förbättring. De allra flesta skolor rättar till de brister vi pekar på, och får på det sättet en tydlig skjuts i sitt eget förbättringsarbete.
Vårt fokus är alltid elevernas. Alla elever har rätt att nå så långt det är möjligt i sin utveckling. Skolinspektionen arbetar för att Sveriges skolor ska vara en plats där alla barn och elever får lika rätt till en god utbildning och kunskaper i en stimulerande miljö.
Tommy Lagergren
T.f. kommunikationschef, Skolinspektionen
Denna text är en replik på Alf Solanders gästkrönika Inspektionen utan syfte som först publicerades i Skolportens magasin nr 3/2018.
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset: 2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!