Skolan är ingen ö
Det som händer i omvärlden utanför skolan sipprar ofta in i klassrummet. Under förra året gav koranbränningar i Sverige upphov till både frågor och oro bland barn och unga. Och när Hamas attackerade Israel den 7 oktober blev Israel–Palestinakonflikten om möjligt ännu mer laddad. Vissa lärare fick skjuta den ordinarie undervisningen åt sidan för att hantera de starka känslor som terrorattacken och det efterföljande kriget mellan Israel och Hamas i Gaza väckte hos många elever.
Att arbeta med laddade och kontroversiella frågor, som exempelvis Israel–Palestinakonflikten, är en del av skolans demokratiuppdrag. Men det är ingen lätt uppgift – och det finns en risk att lärare undviker svåra frågor i undervisningen eftersom de är rädda för konflikter eller för att de saknar verktyg och strategier. Det visar en granskning från Skolinspektionen från år 2022. Läs mer om hur man som lärare kan arbeta med kontroversiella frågor i undervisningen i nya numret av Skolportens magasin.
I det här numret har vi också intervjuat Sven Bölte, professor vid Karolinska Institutet och en av världens främsta autismforskare. Han har tillsammans med kollegor utvecklat programmet Skolkontakt som ska hjälpa barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
Skolportens magasin nr 1/2024 – ute nu!
Tema: Kontroversiella frågor i undervisningen
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!
*Endast för nya prenumeranter
PrenumereraPrenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play