Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Så möter du kunskapsresistens i biologiundervisningen

Publicerad: 2024-05-02
John Miller
Skribent: John Miller

Hallå där, Emma Frans, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent. Du kommer att tala på Skolportens konferens Biologi 19-20 september 2024.

Emma Frans

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning ska handla om kritiskt tänkande, källkritik och vad som menas med vetenskap och varför det är viktigt att förstå vad vetenskap är. Jag kommer också att tala om varför vi bör lita på vetenskapliga metoder. Det kommer att vara ett huvudsakligt fokus på biologiundervisning och frågor relaterade till det som elever får lära sig i biologiämnet.

Vad kan vara svårt för lärare när det gäller att hantera sådant som kunskapsresistens i biologiundervisningen?

– Jag tror att det kan vara väldigt svårt att förstå varför de ibland ganska långsökta teorierna kan trumfa det som faktiskt är vetenskapligt belagt. Man kanske blir provocerad och inte är beredd på att de här frågorna ska komma. Det såg vi till exempel inom vården när människor
började ifrågasätta vaccin. Det var väldigt svårt initialt att hantera ifrågasättandet. Man insåg att man måste kunna hantera det här och tog fram strategier för hur kunskap kunde förmedlas på ett respektfullt sätt.

– Forskning visar att när man konfronterar personer som har en felaktig uppfattning med korrekt information så biter inte alltid fakta på dem. Det finns också studier som visar på något som kallas backfire-effekten, alltså att personer blir ännu mer tvärsäkra på att felaktigheten stämmer efter att de konfronteras med vetenskaplig evidens som talar emot deras uppfattning. Det är förstås väldigt olyckligt när det blir så. Därför är det väldigt viktigt att fundera över förebyggande åtgärder, vilket är något jag kommer att ta upp i min föreläsning.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Min förhoppning är att de får bättre kunskap om utmaningar som kan uppstå kring källkritik och kunskapsresistens i biologiundervisningen och vad man kan göra för att bidra till en mer kritisk och evidensbaserad förståelse av biologi. Som lärare har man goda möjligheter att påverka ett stort antal unga individer och hur de förhåller sig till information.

Du kan lyssna till Emma Frans på Skolportens konferens Biologi 19-20 september 2024.

Konferensen berör bland annat:

  • AI och andra smarta digitala verktyg för fältstudier, laborationer och dissektioner.
  • Strategier för att arbeta med källkritik och mot kunskapsresistens i biologiundervisningen.
  • Få ökad kunskap om den svenska skogen och i vilken situation den befinner sig.
  • Samtalsmetoder och råd för en inkluderande sexualundervisning.
  • Värdeskapande projekt som ändrar elevers attityder till insekter.
  • Uppdaterade kunskaper om genteknik och morgondagens användningsområden för CRISPR/Cas9.
  • Strategier för att stötta läsförståelse och begreppsanvändning hos språkligt svaga elever.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

Alla Fsk Åk F–3 Åk 4–6 Åk 7–9 Gy Vux

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

Alla Fsk Åk F–3 Åk 4–6 Åk 7–9 Gy Vux

Digitala kurser

Läs mer
Digital kurs | Malin Gren Landell

Främja närvaro i förskolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!

Läs mer och ta del av materialet här

Våra digitala kurser

Alla Fsk Åk F–3 Åk 4–6 Åk 7–9 Gy Vux
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Åk F–6
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

IKT-bibliotek och digitalisering i förskolan?

2023-05-10
Förskollärarna Hillevi Skoglund och Sofia Andersson i Eda kommun har arbetat fram ett IKT-bibliotek och ett bokningssystem där förskolan kan boka saker från biblioteket och även boka en IKT-pedagog. Under sitt deltagande i Framtidens Lärande Väst hoppas de kunna inspirera andra till nya idéer på hur arbetet med att utveckla digitaliseringen kan se ut.
Forskning och utveckling kategorier

Nytt läromedel ska främja läsutvecklingen för elever som är döva

2023-09-21
Nu inleds ett skolforskningsprojekt som ska undersöka, dokumentera och utvärdera användningen av ett nytt läromedel, Handalfabetet – vägen till läsning. Tidigare forskning i USA och Australien visar att läromedlet främjar läsningen för elever som är döva och har undervisning på teckenspråk.

Skolledaren Magnus Klingberg hyllas för sitt arbete mot hedersförtryck

31 januari
Landets finaste pris i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck går för första gången till en chef i skolans värld. Magnus Klingberg, verksamhetschef i Kumla och tidigare rektor i Västerås, får årets Pela- och Fadimeutmärkelse. "Jag blev stolt och glad, men i grunden handlar det bara om att jag gör mitt jobb".

"Hur kan någon tro att sänkt nivå ska få svaga elever att lära sig mer?"

2024-09-23
”Tillgänglighet” har blivit ett modeord inom svensk skola – digitala rättstavningsprogram ska erbjudas, talsyntes och inlästa läromedel. Nivåanpassade uppgifter och texter ska ”möta elevers olika förutsättningar”. Men metoden saknar vetenskaplig grund och kommer leda till enorma kunskapsklyftor när vi förenklar undervisningen för svaga elever, i stället för att låta dem träna mer, skriver Filippa Mannerheim.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.