Så möter du kunskapsresistens i biologiundervisningen
Hallå där, Emma Frans, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent. Du kommer att tala på Skolportens konferens Biologi 19-20 september 2024.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning ska handla om kritiskt tänkande, källkritik och vad som menas med vetenskap och varför det är viktigt att förstå vad vetenskap är. Jag kommer också att tala om varför vi bör lita på vetenskapliga metoder. Det kommer att vara ett huvudsakligt fokus på biologiundervisning och frågor relaterade till det som elever får lära sig i biologiämnet.
Vad kan vara svårt för lärare när det gäller att hantera sådant som kunskapsresistens i biologiundervisningen?
– Jag tror att det kan vara väldigt svårt att förstå varför de ibland ganska långsökta teorierna kan trumfa det som faktiskt är vetenskapligt belagt. Man kanske blir provocerad och inte är beredd på att de här frågorna ska komma. Det såg vi till exempel inom vården när människor
började ifrågasätta vaccin. Det var väldigt svårt initialt att hantera ifrågasättandet. Man insåg att man måste kunna hantera det här och tog fram strategier för hur kunskap kunde förmedlas på ett respektfullt sätt.
– Forskning visar att när man konfronterar personer som har en felaktig uppfattning med korrekt information så biter inte alltid fakta på dem. Det finns också studier som visar på något som kallas backfire-effekten, alltså att personer blir ännu mer tvärsäkra på att felaktigheten stämmer efter att de konfronteras med vetenskaplig evidens som talar emot deras uppfattning. Det är förstås väldigt olyckligt när det blir så. Därför är det väldigt viktigt att fundera över förebyggande åtgärder, vilket är något jag kommer att ta upp i min föreläsning.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Min förhoppning är att de får bättre kunskap om utmaningar som kan uppstå kring källkritik och kunskapsresistens i biologiundervisningen och vad man kan göra för att bidra till en mer kritisk och evidensbaserad förståelse av biologi. Som lärare har man goda möjligheter att påverka ett stort antal unga individer och hur de förhåller sig till information.
Du kan lyssna till Emma Frans påSkolportens konferens Biologi 19-20 september 2024.
Konferensen berör bland annat:
- AI och andra smarta digitala verktyg för fältstudier, laborationer och dissektioner.
- Strategier för att arbeta med källkritik och mot kunskapsresistens i biologiundervisningen.
- Få ökad kunskap om den svenska skogen och i vilken situation den befinner sig.
- Samtalsmetoder och råd för en inkluderande sexualundervisning.
- Värdeskapande projekt som ändrar elevers attityder till insekter.
- Uppdaterade kunskaper om genteknik och morgondagens användningsområden för CRISPR/Cas9.
- Strategier för att stötta läsförståelse och begreppsanvändning hos språkligt svaga elever.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merSkolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här