Så kan man undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor
Hallå där, Lotta Dessen Jankell, doktorand i geografididaktik samt lärarutbildare och lärare i geografi. Du kommer att tala på Skolportens konferens Geografi.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning ska handla om utmaningarna för lärare att jobba med samband i geografi och få ihop helheten så att eleverna förstår hur människa och natur är integrerade på olika platser på jorden. Om man undervisar om exempelvis klimatförändringar så handlar undervisningen om att eleverna ska lära sig om olika klimatprocesser, men det handlar också om mänskliga verksamheter. Utmaningen är ofta att få ihop helheten. Jag kommer att tala om hur man framgångsrikt kan lära elever systemtänkande som ett sätt att få ihop både helhet och delar genom en systemgeografisk sambandsvävsmodell som jag i min forskning tillsammans med lärare tagit fram. Konferensdeltagarna kommer att lära sig grundreglerna för modellen och få tillfälle att skapa sin egen sambandsväv kring något som de undervisar om.
Hur har eleverna upplevt att jobba med modellen och har den bidragit till ökad förståelse?
– Eleverna har varit positiva. En del av dem förstår det här direkt och de tycker att modellen varit till hjälp redan från början medan andra inledningsvis uppfattade den som en tankekarta och hade lite svårt att förstå hur de skulle skapa orsakssambanden. Med hjälp att modellen får eleverna djupare kunskaper. Det blir ett sätt att analysera komplexa frågor. Varenda samband som de ska skapa kräver att de börjar fundera på vad som händer när det ena påverkar det andra.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att deltagarna får med sig ett konkret sätt att jobba med samband i form av integrerade system. Jag hoppas också att föreläsningen bidrar till att öppna upp för en diskussion kring arbetet med systemperspektiv och systemtänkande inom geografiämnet.
Du kan lyssna till Lotta Dessen Jankell på Skolportens webbkonferens Geografi 30 mars – 26 april!
Konferensen berör bland annat:
- Att bedöma geografi – fokus på det nationella provet
- Den nya ämnesplanen för gymnasiet – hur påverkas undervisningen?
- Grundskolans kursplan i geografi – från Lgr 11 till Lgr 22
- Undervisning om komplexa hållbarhetsfrågor
- Geografiskt tänkande och frågedriven undervisning som didaktisk potential för lärares planering