Så kan förskolan stötta barn som är extremt för tidigt födda
Hallå där, Erika Baraldi, leg. psykolog/doktorand. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan 8–9 november 2023.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Jag ska tala om de barn som man brukar kallas för ”de nya överlevarna”, alltså barn som är extremt för tidigt födda och som sjukvården tidigare inte kunde rädda men som idag överlever och når förskoleåldern. Föreläsningen ska handla om hur förskolan kan bemöta dessa barn och hur personalen kan ge dem förutsättningar att utvecklas.
–Jag kommer också att tala om hur förskolan kan bemöta barnens föräldrar så att det blir en optimal anpassning i förskolemiljön. Många föräldrar har en väldigt svår första tid bakom sig med sina barn, en del av dem bär på trauma och kan behöva bemötas på ett respektfullt och fint sätt för att tiden på förskolan ska bli bra. Att börja förskolan är en stor omställning, eller transition, i synnerhet för sköra barn.
Finns det kopplingar till eventuella framtida diagnoser för dessa barn?
– Det finns en överrepresentation i den här gruppen av barn som senare får olika neuropsykologiska funktionsnedsättningar som adhd, autism eller intellektuell funktionsnedsättning. Men dessa diagnoser har de oftast inte fått vid förskolestarten, många får det under förskoleåren medan andra får det senare. Det finns också en mindre grupp barn som kan utveckla cerebral pares (CP) eller andra motoriska utmaningar.
Hur ser förskollärarnas kunskaper ut när det gäller att stötta barnen och deras föräldrar?
– Kunskapen är generellt inte så hög bland förskollärarna om just barn som är extremt för tidigt födda. Det är inte konstigt eftersom det finns mycket som kan hända barn vad gäller sjukdomar, neuropsykologiska funktionsnedsättningar, familjers utsatthet och så vidare. Och förskolepersonalen kan ju inte vara expert på allt! De är i första hand specialister på småbarnspedagogik. Men vad man kan konstatera är att föräldrarna till de här barnen ofta är mycket nöjdare med förskolans pedagogik och bemötande än vad de sedermera blir med grundskolan. Jag tror att det beror på att det finns en stor förståelse bland förskollärare att barns funktionsförmåga kan se olika ut och det finns också en större möjlighet att påverka verksamheten i förskolan än i grundskolan.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att deltagarna får med sig mer kunskap om gruppen extremt för tidigt födda barn, och vad det innebär att vara förälder till ett av dessa barn, men också kunskap om bemötande och anpassning. Jag hoppas med min föreläsning stärka deltagarna i deras arbete och att de ska känna hur otroligt viktiga de är för barnens utveckling.
Du kan lyssna till Erika Baraldi påSpecialpedagogik i förskolan 8–9 november 2023
Konferensen berör bland annat:
- Särskild begåvning – hur möter förskolan bäst dessa barns behov?
- Ett språkstödjande arbetssätt för barn i behov av stöd – hur kan ett arbetslag tillsammans utveckla sin språkmedvetenhet?
- Ögonkontakt hos barn med autism – hur stimulerar vi ett socialt samspel på ett lekfullt sätt?
- Råd och verktyg för hur vi kan arbeta med sexualitet, könsroller och normer i förskolan.
- Specialpedagogisk dokumentation – ett hinder eller en möjlighet?
- För tidigt födda barn och deras utmaningar i förskolemiljön.
- Interkulturella föräldrarelationer – vad behöver vi känna till om oss själva för att kunna möta andra med respektfull nyfikenhet?
- Samtalsmetoder och konflikthantering för att nå fram till barn som ofta krockar med vardagen.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här