Så kan arbetsplatsförlagt lärande på Barn- och fritidsprogrammet bli bättre
Hallå där, Åsa Mårtensson, lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Barn- och fritidsprogrammet 13-14 mars 2024.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Jag kommer att tala om Barn- och fritidsprogrammet och arbetsplatsförlagt lärande,apl och om varför det är så speciellt och viktigt just på det här gymnasieprogrammet. Jag ska bland annat ta upp processerna kring apl och hur man kan fördjupa samarbete med handledarna.
Vad kan vara problematiskt när det gäller apl på Barn- och fritidsprogrammet?
– Som barn- och fritidslärare är man med eleverna väldigt mycket i skolan, men under deras apl så har man få och små möjligheter att vara med dem i det sammanhanget. Det kan leda till att lärares undervisning i skolan och vad eleverna lär, i skolan och på arbetsplatsen inte stämmer.
– Ett vanligt misstag är att läraren antar att eleverna kopplar teorin man pratar om i skolan med det som händer på exempelvis fritidshemmet eller förskolan där man gör sin apl.
– Det kan också vara svårt att förbättra processerna för elever och lärare. Det är knepigt att tänka nytt. Apl och handledning är väldigt situerat, alltså man gör så som man alltid har gjort.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att deltagarna får med sig att apl är viktigt, att det går att utveckla arbetet med apl och att det kan vara svårt och behöver ta tid. En stor förhoppning är att föreläsningen ska ge inspiration att arbeta vidare med dessa frågor.
Du kan lyssna till Åsa Mårtensson påSkolportens konferens Barn- och fritidsprogrammet 13-14 mars.
Konferensen berör bland annat:
- Kommande ämnesbetyg och yrkespaket – Skolverket informerar.
- Konkreta upplägg för ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i barn- och fritidsämnen.
- Så blir ett metodrum verklighet – pedagogiska vinster i teoretiska kurser och moment när praktiken ligger mer nära till hands.
- Forskningsbaserade råd för förbättrade APL-processer – så fördjupar vi samarbetet med handledarna och arbetar med elevernas reflektionsförmåga för att minska glappet mellan teori och praktik.
- Konkreta verktyg med metoden testbaserat lärande (retrieval practice) som stärker elevernas långtidsminne, inlärningsförmåga och studiestrategier.
- Ett nytt projekt om kontinuerlig APL i samband med språk- och yrkesintegrerad utbildning inom vuxenutbildningen.
- Tydliggörande pedagogik för elever med npf och/eller skolmisslyckanden i bagaget.
- Hur kan AI underlätta både planering och undervisning för barn- och fritidslärare, och vilka utmaningar kring etik och moral i skolarbetet innebär framtidens teknik?
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här