En lärare på ett gymnasium i Örebro län som i en pod uttrycker homofoba, rasistiska och kvinnoförnedrande åsikter ska nu utredas av skolan där läraren jobbar.
REPLIK DN Peter Strandbrinks resonemang han för är fluffigt och baseras i minimal grad på konkreta iakttagelser av de fenomen som han diskuterar, skriver Mats Ekholm, fd generaldirektör vid Skolverket och Myndigheten för skolutveckling.
De tre pojkarna gav sig på de tioåriga flickorna. En av dem tryckte upp en flicka mot en vägg. - Jag ska knulla dig, sa han, enligt flickan. De ska också ha hotat att döda flickorna om de berättade för någon. "Jag associerar till att tjejer är spännande för pojkar," säger rektorn.
Stor vikt läggs vid att skolan ska överföra goda värderingar till eleverna. Detta arbete ses som lösningen på alla upptänkliga sociala, politiska och moraliska problem. Men denna syn på värdegrundens betydelse är ogenomtänkt, orealistisk och möjligen katastrofal för den liberala demokratin, skriver Peter Strandbrink, docent i statsvetenskap.
Hundra skolor bjuds in av stiftelsen Raoul Wallenberg Academy och förlaget Natur & Kultur för att ta fram lösningar på hur skolan ska vara trygg och jämställd fri från dålig jargong, trakasserier, sexuellt våld och kränkningar.
Raoul Wallenberg Academy och Natur & Kultur bjuder in 100 skolor för att ta fram exempel på hur vi tillsammans stärker det förebyggande värdegrundsarbete. Tillsammans med lärare och rektorer från hela Sverige lyfter vi konkreta handlingsplaner.
Lärare gör inte tillräckligt för att motverka grovt språk i skolan, tycker en elev. Något som rektor Per Wessman i Alléskolan på Gotland inte håller med om.
Skolan får inte bli stillastående när elever hyllar terroristorganisationer, motarbetar jämställdhet eller uttrycker sig rasistiskt. Enligt Skolinspektionen är arbetet med demokrati och värdegrund bristfälligt på många skolor, skriver debattörerna.
När eleverna får ansvar ökar intresset och relevansen genom att de deltar aktivt i planeringen och utvärderingen. Menar vi allvar med Lgr 2011s mål om att förbereda elever för att leva och verka i samhället är detta ett angeläget mål, skriver läraren Mia Stewart.
Gemensam värdegrund och vad det betyder att vara svensk. Detta var de två mest kontroversiella ämnena när lokala politiker i Helsingborg bjöds in för diskussion om integration av Helsingborgs gymnasieelever.
Mellan- och högstadieelever möttes av en makaber syn i skolan: avspärrningsband, en snara, en kniv och blodliknande vätska på golvet. Det hela var på låtsas – men alla barn hade inte blivit tillräckligt informerade om övningen, enligt rektorn. "Det var omdömeslöst att det gjordes så realistiskt", säger Maria Hammar, rektor på Kunskapsskolan i Krokslätt.