Vi vet att de allra flesta förskolor i hög utsträckning arbetar med demokrati- och värdegrundsfrågor. Men vi vet också, både från den aktuella granskningen och från tidigare forskning, att arbetet ibland sker oreflekterat och att barnens delaktighet och inflytande kan vara villkorat eller begränsat, skriver IngBeth Larsson, projektledare för Skolinspektionens granskningar av förskolan.
Skolinspektionen har granskat hur 15 slumpvis utvalda förskolor arbetar med uppdraget att förmedla och förankra den värdegrund som vårt demokratiska samhälle vilar på. Skolinspektionen har sett många exempel på goda arbetssätt där personalen verkar för ett gott demokratiskt klimat där barnen får möjlighet att vara delaktiga i verksamheten. Men värdegrundsuppdraget upplevs ofta som svårt att…
Att vi i skolan lär ut värdegrunder är nödvändigt om integrationen ska fungera, skriver Annelie Danling Brash, samordnare/förstelärare för nyanlända och lärande på Nyköpings högstadium.
Värderingsövningar kan vara meningsfulla inslag i elevernas språkträning, men de ökar inte samhörigheten och får inte stopp på mobbning, skriver John Steinberg, fil. dr, författare till boken ”Befria lärarna”. Enligt honom vilar värdegrundsarbetet på tre stora missförstånd.
Milstensskolan i Täby storsatsar på värdegrundsarbetet med teman, föreläsningar och studiebesök efter att ha fått ett stipendium. En termin in i projektet ser läraren Carin Thörnqvist positiva förändringar i elevernas attityd och engagemang.
Vi vet i dagsläget att ca 300 svenskar åkt och anslutit sig till IS. Vi vet också att en fjärdedel av dessa är födda i Sverige och gått genom det svenska skolsystemet. Kolumnisten Hamid Zafar frågar sig vad som fick dessa ungdomar som klappat till räkneramsor som äppel päppel och genomfört otaliga värderingsövningar att ansluta…
En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. "Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund," säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.
En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. "Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund", säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.
Under rubriken ”Skolor! Hur går vi vidare efter #metoo?” bjöds 100 skolor in till ett möte för att diskutera. Ett av förslagen som väckte gehör var värdegrund som eget ämne.
En lärare på ett gymnasium i Örebro län som i en pod uttrycker homofoba, rasistiska och kvinnoförnedrande åsikter ska nu utredas av skolan där läraren jobbar.