Där vi idag har ett enda ord för kunskap hade den antika filosofen Aristoteles ett helt spektrum. Han menade att det inte bara är boklig bildning som är kunskap.
Sigtunaboxen har långsiktigt arbete. ”För ett par år sedan brottades Sigtuna med dåliga skolresultat och kommunen insåg att det behövdes en genomgripande förändring av hela verksamheten."
Jag har precis lagt ifrån mig Linda Darling-Hammond och Robert Rothmans bok ”Teaching in the Flat World”. Det är en bok jag varmt kan rekommendera till alla som är intresserade av skolans utveckling i stort och av läraryrket och lärarutbildning speciellt, skriver skolstrategen och författaren Per Kornhall.
Kunskap står inte högt i kurs i det svenska samhället. Överallt sjungs okunskapens lov. Detta förhållande är särskilt tydligt i skolan. Nu krävs omfattande förändringar, skriver Helena Mechlaoui, lärare i historia, religion och filosofi.
Mer av den svenska skolpolitiken borde skräddarsys efter behov. Exemplet Hackney visar fördelarna med politisk flexibilitet, går att läsa i DN:s ledare 3 maj.
Idag ska OECD ge sin syn på hur den svenska skolan kan förbättras. Deras råd är specialskräddade för Sverige, och utgår från en enorm databank om vad som är lyckat och misslyckat i andra utbildningssystem.
Oh mjäkighet, detta grymmaste av förhållningssätt mot skolbarn! Var kommer den ifrån och varför verkar skolan och skolledningen blivit den tafatta mjäkighetens högborg? Det skriver Maria Ludvigsson i ledare.
Både forskare och konsulter anlitas för att försöka förbättra svenska skolelevers resultat. Med hjälp av lärdomar från konsultbolaget McKinsey hoppas skolor i 50 svenska kommuner att elevernas resultat ska förbättras.
För att förbättra skolresultaten och skapa förutsättningar för ökad likvärdighet för alla barn och ungdomar samarbetar nu Norrköpings kommun och Sveriges kommuner och landsting (SKL).