Statsbidragen till skolan måste bli flexibla. Det krävs bland annat mer skräddarsydda lösningar efter lokala förutsättningar. Det är en av 30 rekommendationer som SKL:s expertråd ger.
Guldlänken tilldelas en eller flera personer som medverkat till innovativa förändringar av offentlig verksamhet. I år framhålls särskilt personer som visat mod. Bakom utmärkelsen står bland andra Sveriges kommuner och landsting och Sveriges innovationsmyndighet Vinnova i samverkan med regeringskansliet.
Vänd blicken från det generella till det lokala, säger professor Elisabet Nihlfors, som lett Huvudmännens expertråd för skolutveckling. Själv har hon vigt sitt yrkesliv åt skolfrågorna. "För mig är det ett samhällsengagemang, att vi ska lyckas ge barn och ungdomar det allra bästa vi kan", säger hon.
Vänd blicken från det generella till det lokala, säger professor Elisabet Nihlfors, som lett Huvudmännens expertråd för skolutveckling. Själv har hon vigt sitt yrkesliv åt skolfrågorna. "För mig är det ett samhällsengagemang, att vi ska lyckas ge barn och ungdomar det allra bästa vi kan", säger hon.
Här är listan över de skolutvecklingsprogram som vi på Skolverket kommer genomföra för att stärka den digitala kompetensen i undervisningssituationen. Dessutom kommer en insats inriktas för att stärka rektorernas strategiska kompetens i digitala frågor.
Jag önskar att vi fick se att alla lärare på alla skolor i hela Sverige fick tid avsatt till att utveckla sin undervisning – och stöd för att göra detta, skriver Per Kornhall, skolutvecklare och författare.
Förkunskaper, tid, stimulans i lärararbetet, meningsfull kunskap och framgång är viktiga förutsättningar för eleverna. Dessa faktorer borde vara ledstjärnor för all skolutveckling, skriver debattören Per Acke Orstadius.
Med utgångspunkt i lärarnas behov av kompetensutveckling läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt i Södertäljes klassrum. Modellen ger ett konkret stöd i det kollegiala lärandet, säger utbildningsdirektör Peter Fredriksson.
Skolstrategen Per Kornhall ger tips och praktiska råd som lutar sig mot evidens och beprövad erfarenhet. "Alla i mål" beskriver flera verkliga fall där skolutveckling har lett till en positiv förändring. Vad motiverar elever och lärare att sträva mot bättre resultat?