Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Utveckling"

Visar sida 5 av 11

Systematiskt kvalitetsarbete ska göra Norrtälje till landets bästa skolkommun

2021-12-14
Om fyra år ska alla elever som lämnar Norrtälje kommuns grundskolor ha fullständig behörighet till gymnasiet. Det är slutsatsen i det nya skolutvecklingsprogram som tagits fram. Den viktigaste kuggen i styrkedjan är rektorer och lärare på varje enskild skola, eftersom det är de som har kunskap om elevernas resultat och utveckling, och om vilka resurser…

Två RISE-medarbetare tilldelas Guldäpplets jubileumsutmärkelse för arbete med skolans digitalisering

2021-11-10
Stefan Pålsson och Kristina Björn på RISE enhet Livslångt lärande har tilldelats Guldäpplet, en av skolsveriges finaste utmärkelser, för sitt arbete med skolans digitalisering. Guldäpplet firar i år 20 år och uppmärksammar därför forskare, innovatörer och utvecklare som varit viktiga för digitaliseringen i skolan.

Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021 för digital skolutveckling

2021-09-14
Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt från förskola till vuxenutbildning. Det visas av sju kommunala skolhuvudmän som har haft den nationella strategin för digitalisering i skolan som grund. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.

Helya vill ge eleverna en chans

2020-10-21
Hon tröttnade på att politikerna i Stockholm tillåter skolor på socioekonomiskt utsatta Järvafältet att släppa iväg avgångsklasser där hälften av eleverna inte kvalar in till gymnasiet. Därför lade hon juridikstudierna åt sidan och grundade en egen skola, en skola som vill ta ett större ansvar för att varje elev ska få chansen att lyckas i…
Omslag Skolporten 1/2020

Ledare: Hur ska förskoleklassen se ut?

2020-02-05
Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.
145611