Ta tillvara på specialpedagogers och speciallärares unika kompetens i det främjande och förebyggande arbetet med fokus på skolutveckling, skriver debattörerna.
Ulrika Wessel är central pedagogisk utvecklare i Krokoms kommun där det sedan i höstas pågår en rejäl satsning för att få till en likvärdig förskola av hög kvalitet. Vi frågade henne om arbetet.
Det går framåt, men en del återstår. Det är Skolverkets något lakoniska sammanfattning av skolans digitalisering. Men med ett mer kritisk öga än myndighetens skulle man nog kunna säga att det återstår rätt mycket för att uppnå de nationella målen för skolans digitalisering.
Låga kunskapsresultat de senaste 20 åren. Men högre elevpeng än genomsnittet. Nu tar hela Östra Göinge kommun tag i skolans utveckling. Hela kommunen ska genomsyras av målet att förbättra kunskapsresultaten. Och kan andra kommuner göra det, kan också Östra Göinge göra detsamma.
Digitaliseringen av skolan innebär att lärare förväntas anta fler roller än den traditionella expertrollen. Det konstaterar Johan Sandén som forskat om hur digitaliseringen påverkar lärares arbete. Nu har hans avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.
Education is key to provide all citizens not only with an understanding of the science behind the climate crisis but also its socio-demographic, political and moral implications, writes Andreas Schleicher, OECD.
What impact will climate change have on our educational institutions in the next decade? Are our research and innovation systems prepared for an era of global, open and internet intensive science? What does it mean for schools that our societies are becoming more individualistic and diverse? (pdf)
Om fyra år ska alla elever som lämnar Norrtälje kommuns grundskolor ha fullständig behörighet till gymnasiet. Det är slutsatsen i det nya skolutvecklingsprogram som tagits fram. Den viktigaste kuggen i styrkedjan är rektorer och lärare på varje enskild skola, eftersom det är de som har kunskap om elevernas resultat och utveckling, och om vilka resurser…
Stefan Pålsson och Kristina Björn på RISE enhet Livslångt lärande har tilldelats Guldäpplet, en av skolsveriges finaste utmärkelser, för sitt arbete med skolans digitalisering. Guldäpplet firar i år 20 år och uppmärksammar därför forskare, innovatörer och utvecklare som varit viktiga för digitaliseringen i skolan.
Engelbrektslyftet – Engelbrektsskolans egna kollegiala lärarlyft, är inne på fjärde året. Skolan har byggt upp en struktur där förstelärarna på skolan är pedagogiska lärledare som handleder kollegor i utvecklingsfrågor för att skapa samsyn och mer kollegialt och kollaborativt arbete på skolan.
Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt från förskola till vuxenutbildning. Det visas av sju kommunala skolhuvudmän som har haft den nationella strategin för digitalisering i skolan som grund. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.
Skolan står inför stora utmaningar när det kommer till elevernas kunskapsnivåer och hur de rustas för en skiftande arbetsmarknad. Med nya satsningar på en stabil it-infrastruktur och kompetensutveckling vill Caroline Andersson, verksamhetschef för grundskolan i Mjölby, lyfta resultatet i skolorna.