"Det går att göra poesi av skolan", säger Daniel Blixt, gymnasielärare i svenska och historia i Stockholm, som nyligen debuterade med diktsamlingen "Utvecklingssamtal".
Allt mätande i skolan, det är så ängsligt. Lita på att vi är proffs och vet vad vi gör. Det menar lärare i Örebro som varje månad träffas på en pub för att prata om skolutveckling.
Metoder kan förbättras, men det går inte att lägga allt ansvar på läraren eller skolan. Om eleven inte går in för att lära sig ämnesinnehållet sker inga framsteg, skriver Inger Enkvist, professor i spanska vid Lunds universitet.
La Banderita, en skola utanför Buenos Aires i Argentina, valde Vittraskolorna som förebild i samband med ett utvecklingsprojekt. Nu är skolans representanter på inspirationsbesök på Vittra Jakobsberg.
Ribbaskolan i Gränna har uppmärksammats för sitt förbättringsarbete. När finalen i Education Team Excellence Recognition Award (ETER) avgjordes i Milwaukee, USA, kom Ribbaskolan på tredje plats av 26 deltagare.
Skolvärlden möter britten James Nottingham – lärare och skolledare och ett av de mest omtalade namnen inom skolutveckling i världen i dag. Hans främsta budskap är fokus på elevernas utveckling; inte deras prestation (webb-tv).
Pasi Sahlberg är den finske läraren som blev gästprofessor vid Harvard. I dag ses han som en av de främsta skolexperterna i världen. Synen på skolan måste förändras radikalt, menar Pasi Sahlberg.
I november är det åter dags för Skolinspektionens dag som anordnas i Malmö, Göteborg, Stockholm, Örebro och Umeå. Temat för dagen är "Att fokusera för utveckling".
En driven skolledning, engagerade lärare och alltid ett öga på forskningen. Under några veckor i maj åkte SvD från Skåne i söder till Västerbotten i norr och hittade skolorna som lyckas. Och som hoppar över bortförklaringarna.
Efter att ha besökt skolor runtom i landet som går mot strömmen och visar upp goda resultat har SvD:s reporter Maria Sundén Jelmini identifierat sex faktorer som gör skillnad. Här är sex punkter som kan hjälpa skolor att förbättra sig.