Expressens reportage om barnen i klass 6B på Rosengårdsskolan har väckt många reaktioner. En fråga som berör inrikesminister Mikael Damberg (S) är varför flera elever födda i Sverige eller uppvuxna här behövt flytta från landet - i jakt på ett bättre liv.
Barn som utsätts för våld eller bevittnar våld i hemmet blir allt vanligare i Stockholms stad. Det visar ökningen av antalet orosanmälningar som kommer in till stadens stadsdelsförvaltningar.
Redan för tio år sedan larmade lärare om att situationen spårat ur i området. En förskola och ett högstadium tvingades stänga.Värst drabbade var barnen från Sveriges allra mest utsatta område: Herrgården, omtalat för kackerlackslägenheter, våldsamma upplopp och skjutningar. Men vad hände med barnen sen?
Insatserna mot det grova våldet och nyrekryteringen till gäng- och nätverksmiljöer måste intensifieras. Som ett led i det arbetet har regeringen beslutat att Skolverket och Socialstyrelsen inom ramen för uppdraget att genomföra ett utvecklingsarbete för tidiga och samordnade insatser för barn och unga ska rikta särskilda satsningar mot riskgrupper i socialt utsatta områden.
När skolorna börjar efter loven förblir vissa skolbänkar tomma. I Västerås är det fyra elever som saknas efter jullovet, man vet att två av dem flyttat utomlands.
Många av världens länder har tillsammans bestämt vilka rättigheter som ska gälla för alla barn. Rättigheterna beskrivs i 54 artiklar i barnkonventionen. Här har tidningen Förskolan valt ut några av de allra viktigaste. Spara gärna bilden och sätt upp den på er förskola!
Jag har träffat hundratals barn genom åren, jag borde ha stött på fler barn som far illa än vad jag har. Alltså missar jag många. Barn jag tror att jag känner som kanske far illa, och jag gör inget, för jag vet inget. Det här är den andra sidan av att arbeta i förskolan. Hur…
Although more children than ever before are enrolled in school, for too many, schooling does not equal learning. In 2016, over 600 million children and adolescents were estimated to be not reaching minimum proficiency levels in reading and mathematics. (pdf)