Föga förvånande tyder mycket på att elever både mår bättre och lär sig mer av att gå till skolan, bokstavligt talat, skriver Isak Skogstad (L), på ledarplats.
Han höll en lektion om stormningen av Kapitolium och hotades av en SD-politiker. Han har även kallats vänsterbliven och svagbegåvad. ”Kritiken av min undervisning är en del i Sverigedemokraternas försök att förändra landet i auktoritär riktning”, skriver läraren Fredrik Clausson.
När Skolverket efter mer än ett års pandemi beskriver konsekvenserna för skolan bekräftas till stor del den bild som framkommit hittills: Frånvaro hos elever och personal samt omfattande distansundervisning är två faktorer som riskerar att leda till ett utbildningstapp.
Det har varit ett tungt år för lärarna – men nu kommer statsepidemiolog Anders Tegnell med goda nyheter för skolan: i höst räknar han med att det rullar på mer eller mindre som normalt.
Linda Castell, föreläsare och utvecklingskonsult, ska tala om hur man bäst organiserar undervisningen i SVA på Skolportens konferens Svenska som andraspråk.
Att föräldrar försöker påverka undervisningen är något som sker kontinuerligt. Detta måste mötas med ett tydligt budskap: det är lärarna som avgör undervisningens innehåll inom de ramar som styrdokumenten i skolan medger. Här behöver vi samhällets oreserverade stöd, skriver Lärarnas riksförbund och Sveriges skolledarförbund.
Skolverkets förslag att helt ta bort elevens val är ett dråpslag mot elevernas möjligheter att under skoltid få fördjupa sig i konstnärliga uttryck. Det kommer troligen påverka elevers motivation negativt och därmed skolresultaten som helhet, skriver företrädare för Kungliga Musikhögskolan.
Skolan är viktig men kunskap är bredare än klassrumsnärvaro. I en pandemi behövs en större flexibilitet i undervisningen, skriver Edel Irén Segersam i en ledare.
Inspektion visar att undervisningstiden vid Statens institutionsstyrelses (SiS) skolor är låg och att många elever har hög frånvaro. Det finns också en betydande variation mellan SIS skolor.
Svenska universitets- och högskolestudenter har i genomsnitt minst lärarledd undervisningstid i Europa, ofta bara några timmar i veckan. Trots det är svenska universitet- och högskolorna mycket kritiska till regeringens planer på att genom en hårdare styrning öka antalet lärarledda lektioner.