Hjärnforskaren Torkel Klingberg varnar för att låta pendeln svänga för mycket mot ett ensidigt fokus på kognitiv neurovetenskap när det gäller skolfrågor. "Det är en pusselbit, men jag efterlyser ett tvärvetenskapligt angreppssätt", säger han.
”Jag fattar ingenting.” Kanske är det en replik som blivit allt vanligare i våra klassrum. Lena Vestberg är matematikläraren som satt träning i uthållighet högst på agendan i sin undervisning. För med uthålligheten kommer aha-upplevelserna och matematikförståelsen. "I skolan ska vi inte konkurrera med Tiktok och försöka göra allting roligt".
Hur ser elever på undervisningen om klimatkrisen? Vissa är nöjda, andra tycker att varken lärare eller övriga vuxna lyssnar på dem, berättar forskaren Maria Ojala. "Genom att börja med att skaffa sig en bild av hur eleverna hanterar sin klimatoro kan undervisningen bli bättre".
Att vi tolkar den lärarutbildning som jag läser vid Malmö universitet så olika beror antagligen inte på bristande underlag, utan på att Wedin och Schmidt inte delar min uppfattning om vad som utgör god läs- och skrivundervisning, skriver Aron Ihse Trägårdh, ordförande för Sveriges Lärarstudenter i Malmö.
På Hammarkullsskolan i Göteborg är ambitionen att varje elev ska lära sig läsa redan i förskoleklass. För att nå dit har skolan tagit flera medvetna beslut. Ett av dem är att låta grundskollärare undervisa barnen redan från förskoleklass.
Regeringen vill se omfattande förändringar i frågan om elever med särskilda behov och nu ska en utredning se över om eleverna i fråga i högre utsträckning än idag ska få sin undervisning i mindre grupper, istället för att i det ordinarie klassrummet. Hör Ekots reportage. (webbradio)
Förskoleklassen ska förbereda eleverna för grundskolan samtidigt som undervisningen ska ta tillvara deras nyfikenhet, kunskaper och intresse. Att stärka elevernas tilltro till sin förmåga att lära är viktigt för att göra undervisningen tillgänglig för alla, säger Terese Abrahamsson, lärare i förskoleklass på Brottkärrsskolan i Göteborg.
Från och med augusti i år planerar Södertälje kommun att erbjuda finsk förskoleverksamhet i Rösberga. Men Jessica Eerikkilä, mamma till en treåring, menar att det är försent. "Vi kommer flytta till en annan kommun med sverigefinsk förskola", säger Jessica Eerikkilä.
Veronica Lundin Sköldqvist tycker att skönlitteratur är det bästa läromedlet. Särskilt böcker med ett rikt bildspråk. Sådan litteratur går att koppla till precis allt – inte minst känslor.
Skolverkets roll i skolan har länge varit omdebatterad. Kritiker menar att myndigheten har för stor makt och att den politiska styrningen av skolan har lett till en osund relation mellan Skolverket och skolorna. Lärare Joel Carlsson vill belysa de problem som uppstår när politiseringen av skolan sker på bekostnad av effektiv undervisning.