Då ska jag fostra framtidens kloka, öppna, medvetna och ödmjuka världsmedborgare. Den tanken skänker faktiskt en smula tröst mitt i allt det nattsvarta, skriver Maria Wiman i en krönika.
Jag har inte utrymme, vare sig inom kurs- eller arbetstid, att sätta in mig ordentligt i de aktualiteter som vi borde diskutera i samhällskunskapen, skriver gymnasieläraren Linda Bönström.
Psykisk ohälsa är ett stort problem bland svenska ungdomar. Det kan vara svårt att sätta in rätt insatser, men ett enkelt och snabbt sätt som kan hjälpa till vore ett nationellt digitalt verktyg för undervisning på temat, skriver Mathias Bred på ledarplats.
Maria Wiman skriver om den fruktansvärda utvecklingen i Ukraina och hur man som lärare behöver ta ansvar för att tala med eleverna om det på rätt sätt.
Teorin tar allt större plats i skolan. Vår granskning visar att undervisningstiden i de teoretiska ämnena har ökat med närmare 14 procent sedan 1994. Detta på bekostnad av det praktisk-estetiska blocket vars tid har minskat med drygt 19 procent. Så här har den totala undervisningstiden i grundskolan fördelats från 1994 fram till idag.
De teoretiska ämnena äter upp en allt större del av den totala undervisningstiden i grundskolan – samtidigt som de teoretiska momenten dessutom växer i de praktisk-estetiska ämnena. Nu varnar bildlärare för att utvecklingen riskerar att slå ut elever.
Många visar en nedlåtande attityd mot de praktisk-estetiska ämnena och ser dem som tillfällen för eleverna att ta det lite lugnt. Det vittnar lärare i vår enkät om.