Mellanstadielärarna Olivia Edinius och Henrik Laag i Linköping har lagt sitt första gemensamma läsår till handlingarna. Båda strör lovord över delat lärarskap. "Jag tror att det är ett arbetssätt många börjat få upp ögonen för. Det är positivt för elevernas kunskapsutveckling och för vår arbetsmiljö", säger Olivia Edinius.
Naturligtvis finns det elever som har drabbats negativt av pandemin och att det har påverkat skolresultaten negativt. Men överlag ska vi, å svenska skolelevers vägnar, vara tacksamma att skolorna hölls öppna, skriver Lovisa Arvidsson på ledarplats.
Den skoldebatt som nu förs sysslar inte med vad eleverna ska lära sig i skolan och vilka former för lärande som ska förekomma utan kretsar nära nog uteslutande kring frågor som rör skolans huvudmannaskap och ekonomi, skriver debattören Rolf Ekelund.
Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.
Den skoldebatt som nu förs sysslar inte med vad eleverna ska lära sig i skolan och vilka former för lärande som ska förekomma utan kretsar nära nog uteslutande kring frågor som rör skolans huvudmannaskap och ekonomi, skriver debattören Rolf Ekelund.
Klassen kan lätt delas upp, konflikter kan hanteras direkt medan lektionen rullar vidare och lärarna behöver inte ha vikarieångest när de är sjuka. Lärarna Therese Stenberg och Malin Dahlberg delar klass och sökte sig till Markusskolan i Avesta på grund av tvålärarskapet. Tillsammans menar de att de blir som ”en tredje lärare”.
Flera partier i Avesta lovar pengar till tvålärarskap på lågstadiet i förhoppning att det ska kunna höja kommunens låga skolresultat. Men en skola i Avesta jobbar redan så här och har dessutom lång erfarenhet av det – i över 20 år har Markusskolan haft två lärare på en klass.
Idag kan nästan alla kommunicera med det skriva språket, men skolan är fast i en produktion av korrekta texter, anser forskaren Erika Sturk. "Vi lever i ett skrivsamhälle. Därför måste fler perspektiv på vad skrivande är in i undervisningen", säger hon.
Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.
Mellanstadielärarna Caysa Jonassen och Kim Sjöberg jublade när eleverna började dyka upp med anteckningsblock på lektionerna. Men de fick sig en rejäl tankeställare när de insåg att eleverna faktiskt inte visste hur de skulle anteckna. Eleverna saknade en medveten studieteknik. Caysa Jonassen och Kim Sjöberg bestämde sig för att ändra på det.