”Eleverna har ingen känsla för vad som är rätt och fel utan förlitar sig på att deras skrivprogram rättar texten åt dem, men skolan är ett handarbete”, menar Specialpedagogiks krönikör.
Först skriver de på surfplatta, sedan får de papper och penna. På Tegelhagens skola i Sollentuna följs en norsk modell för att lära sig skriva. Senaste åren har handskriften mer och mer suddats ut – men är en ny omsvängning på gång?
Björn Kohlström tyckte om engelska och svenska när han gick i skolan. Men annars trivdes han inte alls. Nu har han varit lärare i 25 år. Samtidigt är han en hyllad och mycket flitig litteraturkritiker som blir uttråkad av att vara ledig.
Om jag inte gör det jobbet är risken att jag får elever i en klass som förväntas störa på lektionen. Då tvingas de in i en roll de inte vill ha av både sina klasskamrater och av mig som lärare, skriver idrottsläraren Alexander Skytte.
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) haltar mycket i kvalitet. I Skolinspektionens granskning var det bara ett fåtal SFI-utbildningar som bedömdes hålla god kvalitet.
Totalt 24 av 30 granskade enheter för undervisning inom Svenska för invandrare på komvux visar bristande kvalitet enligt Skolinspektionen. Samtidigt minskar genomströmningen – medan studieavbrotten ökar.
De traditionella proven kan snabbt vara på väg tillbaka i svensk skola. Anledningen? AI-verktyg som Chat GPT har gjort det lättare att fuska med hemuppgifter. Samtidigt lyfts AI fram som något som faktiskt skulle kunna lösa flera av både lärarnas och elevernas problem. (webb-radio)
Vi säger nej till bedömning och anser att förskolan bör gå ifrån det ensidiga fokuset på ordet “lärande”. I stället borde vi prata mer om förståelse i relation till vårt förhållningssätt som förskolepedagoger, skriver Linda Linder och Suzanne Axelsson i en debattartikel tillsammans med 146 förskollärare, lärare och forskare.
För två år sedan var fler än hälften av lärarna på Andersbergsskolan obehöriga i sina ämnen. Skolinspektionens kritik var hård. I dag har skolan infört nya metoder och dubbla lärare i varje klass – och alla pedagoger är behöriga.
Man kan inte bara snyta en lektion ur näsan, konstaterar lågstadieläraren Paula Kern. Särskilt inte om man vill arbeta med för- och efterlektioner – en undervisningsmodell som har hjälpt många av hennes elever.