För mig är det självklart att det ligger på skolans ansvar att eleverna kan ta till sig undervisning, utvecklas och bli hungriga på att lära sig mer. Tyvärr verkar skolan gå mot att mer och mer outsourca skolarbetet med schemalagda läxor där barnen får lära sig själva efter bästa förmåga, skriver Roger Hedlund, pappa.
Vilken inflytande ska Sveriges elever ha över sin egen undervisning? Hör debatt mellan Douglas Thor, ordförande för moderata ungdomsförbundet och Embla Persson, ordförande för Sveriges elevkårer. (webbradio)
Sproglærerne er blevet nysgerrige på, hvad AI kan bruges til i undervisningen. Hvordan reagerer eleverne, og hvordan flytter man sige fra at skulle sikre sig mod snyd til at kunne bruge AI konstruktivt? I et nyt udviklingsprojekt afprøver lærere, elever og CFU-konsulenter mulighederne sammen.
Lyssna när Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, intervjuar Mats Rosenkvist, grundare och skolutvecklare BRAVOlesson, och hör honom berätta om erfarenheterna av att ha gjort 2500 lektionsobservationer. Allt i ett försök att identifiera vad skickliga lärare gör när de lär ut. (webb-tv)
Den här rapporten är en sammanfattning och bearbetning av det europeiska projektet Teacher Professional Learning for Inclusion, TPL4I. Projektet visar framgångsfaktorer för lärares och pedagogers lärande inom inkluderande undervisning, utifrån internationell praktik och aktuell forskning. (pdf)
700 elever och 100 lärare behöver utrymma nya Raketskolan i Kiruna på grund av omfattande fuktskador. Samtidigt hotas skolan av ett vite på över en miljon kronor för att elever inte får tillräcklig undervisning.
För att ge barnen förutsättningar att kunna lära, krävs förutsättningar för oss lärare. Det har vi inte i dag. Det som behövs är att möjliggöra för tvålärarskap. I dag ansvarar en ensam lärare för en grupp på 20–27 elever, skriver läraren Susanne Jonsson.
Tvålärarsystem och en nystartad skolkör. Paulinska skolan i Strängnäs skalar upp musikundervisningen. "Att ha en kollega att bolla ämnesspecifika frågor med är fantastiskt", säger de två nyanställda musiklärarna Erik Koskela Jörlenstam och Thom Osborne.
Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
Nya Raketskolan i Kiruna åker på två tunga smällar samtidigt: Skolan ska utrymmas på grund av mögelsanering – och Skolinspektionen hotar med vite på en miljon kronor för brister i undervisningen. ”Hela situationen är djupt tragisk”, säger skolchefen Viktoria Björklund.
Katrinlundsskolan i Strängnäs slog ihop två femmor till en stor klass. Tvålärarsystemet har gett ett resultat över förväntan: Studieron och studiefokuset har ökat.