Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation, skriver två forskare.
Jag behöver inte längre förklara vad vi ska ha orden till. Både blicken och leendet jag möter avslöjar att eleven har förstått, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Regeringen föreslår inget förbud mot digital teknik i förskolan. Men eventuell användning av digitala lärverktyg ska ske selektivt, skriver skolminister Lotta Edholm (L) i en replik.
I Malmös skolor har man tidigare haft problem med antisemitism. Hör Björn Westerström, skolutvecklare vid Malmö Stad, som arbetar med att utveckla skolornas arbete mot antisemitism. (webbradio)
Samtidig med at mange lærere døjer med hovedpine, går støjen i skolen i alvorlig grad ud over elevernes faglige udbytte af undervisningen, lyder det fra en ekspert i børns sprogtilegnelse.
Svensk förskola har ända sedan 1800-talet pendlat mellan fokus på omsorg och pedagogik. Vid sidan av den traditionella existerar i dag flera parallella pedagogiker i svenska förskolor. Montessori och Waldorf är två av de stora. Vad skiljer dem åt – och vad förenar?
Det är svårt att ha kul på en lektion man har haft ångest för i flera dagar innan man ska hålla den, skriver idrottsläraren Alexander Skytte i en krönika.
Många unga vet inte vad som gäller med AI i skolan – det visar undersökningen Ungdomsbarometern. På Uppsalas skolor händer det att AI-fusk uppdagas, men många elever har också nytta av AI i sina studier.
Större ordförråd och ökad läslust. Det är effekten av en australisk läsmetod på förskolan Eriksbo Östergärde i Göteborg, där de flesta barnen har andra förstaspråk än svenska.
Ett tvålärarsystem där ansvaret fördelas beroende på vem som är behörig i vad. Så jobbar Krylbo Skola för att hålla kvalitet i undervisningen trots en på pappret låg andel behöriga lärare.