Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Undervisning"

Visar sida 142 av 149

Great minds think differently - Undervisning av nyanlända elever och lärdomar från Internationals Network for Public Schools

2019-05-22
I rapporten lyfts ett framgångsrikt exempel på hur undervisning kan bedrivas för nyanlända elever med annat modersmål: Internationals Network for Public Schools i USA. Det är ett nätverk som designar, utvecklar och stöder offentliga skolor som enbart riktar sig till elever på high school som varit maximalt fyra år i landet vid skolstart. (pdf)

”Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna”

2019-05-21
Den progressiva pedagogikens fokus på glädje, elevdemokrati och elevledda metoder har haft negativa effekter på kunskapsinhämtningen. Skollagen och läroplanerna bör ändras så att progressiva skrivningar lyfts ut och elevers plikt att jobba hårt i skolan betonas, skriver Gabriel Heller-Sahlgren, forskare vid London School of Economics och Institutet för näringslivsforskning, och Nima Sanandaji, tekn dr samt…
Nyhetskategorier

"Kunskapen om projektarbete i skolan är för dålig"

2019-05-07
Projektarbetena kräver mer sammanhängande tid än någon lektionstimme då och då. Genom den timplan som styckar skolarbetet i många fristående ämnen där varje lärare slår vakt om sina lektionstimmar, så försvåras detta sätt att arbeta. Detta hinder kan dock kringgås om flera lärare samarbetar och under ett par perioder skjuter till några timmar var till…
1141142143149