”Det är naturligt att känslor rörs upp när föräldrar inte tar, eller kan ta ansvar för sina barn, samtidigt som rektorer och kommunens socialarbetare missköter sina uppdrag”, skriver Jens Peter de Pedro, speldesigner, journalist, hemundervisande förälder samt styrelsemedlem Tankesmedjan Tillit.
Teachers as Designers of Learning Environments: The Importance of Innovative Pedagogies provides a snapshot of innovative pedagogies used in classrooms around the world. It sets the stage for educators and policy makers to innovate teaching by looking at what is currently taking place in schools as potential seeds for change. (pdf)
Att göra skolan tråkigare är fel väg att gå. Förespråkare för den traditionella katederundervisningen borde lyssna på lärarkåren, skriver läraren Maria Wiman på DN Åsikt..
På Faktoriet i Eskilstuna når fler elever kunskapskraven och niondeklassarnas meritpoäng har höjts. Här använder lärarna elevernas intressen för att göra undervisningen spännande och begriplig.
Vi behöver ge lärarna makten att utöva god undervisning och det sker delvis genom att de får tillgång till lärarhandledningar som är så pass gedigna och praktiskt orienterade att de med hjälp av sin pedagogiska fantasi kan skapa undervisningsformer där eleverna inte bara behöver anstränga sig utan också vill anstränga sig. Sådana handledningar finns knappt i dag, skriver…
Hur ska egentligen ett klassrum se ut för att höja arbetsron och inlärningen? Psykologen Malin Valsö har studerat den fysiska lärmiljöns betydelse i svensk skola och har nyckeln till hur man maxar rummen för att gynna skolpersonal och elever.
Skolan förbättrade sin fysiska lärmiljö med små medel. Det ledde till att eleverna nu kan koncentrera sig bättre i klassrummet. "Det har lyft alla elever", säger Malin Jönsson, specialpedagog på skolan.
Resultaten i den svenska skolan blev sämre i takt med att den traditionella undervisningen fasades ut och den progressiva pedagogiken tog över. Om budskapet i nya boken ”Glädjeparadoxen” är korrekt måste vi backa bandet och göra skoldagen tråkigare, skriver DN:s Erik Helmersson på ledarplats.
”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan Alm, lärare, författare och skolutvecklare.
Jag hoppas att min son Lukas Wigalois och alla ni andra som tar studenten de kommande dagarna går vidare i era utbildningar och liv med höga och positiva förväntningar. Se högskolor och universitet som era vänner som kan öppna nya världar för er. Ni är rustade för att kunna bli vad ni vill. Möjligtvis kan…