Finns det för övrigt intresse från jurister för skolfrågor så går det bra att omskola sig till lärare, även om priset kanske blir lite lägre lön. Det skulle vara verkligt nyttigt med tanke på dagens lärarbrist. I motsats till att införa ännu mer juridik i skolan, skriver Rebecca Roth, Lärarnas riksförbunds studerandeförening, i en replik.
Få saker är så förknippade med skola och kunskap som en enkel penna. Samtidigt är pennan en av de saker som ofta inte är var den förväntas vara. Strategierna att få pennan dit den förväntas vara är olika och ofta föremål för diskussion.
På Skolverkets initiativ har ”Undervisning i förskolan” blivit en universitetsutbildning. Karlstad var först ut när verksamheten körde i gång i våras. I höst är det dags för förskollärare i Täby.
På förskolan Lunden i Stockholm jobbar barnen sedan flera år med digitala verktyg. Här är pedagogerna positiva till förändringen och vill gärna visa oss hur den kan gå till.
Föräldrarna i den nya skolrörelsen vill inte låta barnen gå i svensk skola. Skolforskaren Martin Karlberg är mycket kritisk till gruppen och undervisningsmetoden där barnen slipper skolan. "Det finns gedigen forskning som visar att elever inte ska styra sin undervisning själv", säger han.
Faktakunskaper är nödvändiga och bra – men de räcker inte. Skolan måste även lära eleverna resonera och ifrågasätta. Eva-Lotta Hultén svarar Isak Skogstad.
Minnesträning på schemat skulle revolutionera elevernas inställning till skolan, skriver Aiham al-Sharify som studerar på naturvetenskapsprogrammet på en gymnasieskola i Malmö
I den reviderade läroplanen för förskolan som träder i kraft i juli i år betonas leken mer än tidigare. På förskolan Labyrinten på Värmdö tas leken på högsta allvar.