Maria Wiman skriver om den fruktansvärda utvecklingen i Ukraina och hur man som lärare behöver ta ansvar för att tala med eleverna om det på rätt sätt.
Teorin tar allt större plats i skolan. Vår granskning visar att undervisningstiden i de teoretiska ämnena har ökat med närmare 14 procent sedan 1994. Detta på bekostnad av det praktisk-estetiska blocket vars tid har minskat med drygt 19 procent. Så här har den totala undervisningstiden i grundskolan fördelats från 1994 fram till idag.
De teoretiska ämnena äter upp en allt större del av den totala undervisningstiden i grundskolan – samtidigt som de teoretiska momenten dessutom växer i de praktisk-estetiska ämnena. Nu varnar bildlärare för att utvecklingen riskerar att slå ut elever.
Många visar en nedlåtande attityd mot de praktisk-estetiska ämnena och ser dem som tillfällen för eleverna att ta det lite lugnt. Det vittnar lärare i vår enkät om.
Många lärare och elever har tvingats hållas hemma på grund av coronapandemin. Undervisningen har ändå rullat på och de nya arbetssätten kan ge viktig lärdom. Nu börjar ändå jobbet att täppa luckorna som kan ha uppstått i skolorna.
Hemskolning bör tillåtas i Sverige. Inför höstens val bör frågan om hemundervisning och läroplikt föras upp på den politiska agendan, menar Arne Engström.
Lena Lind Palicki ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för gymnasiet och högstadiet. Hon kommer att tala om språkriktighetsfrågor i svenskundervisningen.
När Karl Hansson skulle börja fyran fick han veta att han hade cancersjukdomen leukemi, vilket gjorde att han inte alltid kunde delta fysiskt i undervisningen. Roboten AV1 placerades på hans bänk och genom den kunde han både kommunicera, se sig om i klassrummet och uttrycka olika känslor till sin lärare och klass.