OECD-rapportörerna kliar sig i huvudet. Hur kan svenska lärare vara så nöjda, fast elevernas resultat ständigt sjunker? Ulrika Knutson skriver om den svenska skolan i Fokus.
Fullständig behörighet säger ingenting om hur skolan presterar i förhållande till sina förutsättningar, skriver Karin Svanborg-Sjövall i sin slutreplik.
Debatten om skolan utgår ofta från problem och sällan från idéer. Varför inte vända på logiken? Vår idé är tydlig: det är passionen för en likvärdig utbildning för alla och demokratisk samhällsutveckling som ska vara drivkraften, skriver Marika Markovits och Roger Jakobsson, Stockholms Stadsmission och Stadsmissionens skolstiftelse. ,
The Organisation for Economic Co-operation and Development is urging Sweden to reform its education system following a decade of declining performance on international assessments.
Ständigt denna skola, vill man utbrista. Detta med anledning av att ekonomiorganisationen Oecd på måndagen i en rapport hade synpunkter på svensk politiks mest omdebatterade sakfråga, skriver Robert Sundberg på ledarplats.
Kan OECD:s råd kring stärkt lärarkår, tydligare skolledning och studiedisciplin bli en spark i baken på svensk skolpolitik? Så vi slipper debatt om mer resurser, mindre klasser och kränkta elever? Nu finns ytterligare en rapport med faktiska problem - och lösningsförslag - att diskutera istället, skriver Maria Björk Hummelgren på ledarplats.
I den OECD-rapport över den svenska skolans kris som presenterades i veckan finns en hel del förslag på åtgärder som är värda att ta till sig. Det skriver Bengt-Urban Fransson på ledarplats.
OECDs rapport kritiserar hårt hur låg lärarnas status är i Sverige och att det saknas unga som vill bli lärare. Enligt OECD kan statusen höjas med hjälp av en mer centraliserad utbildning, bättre löner, kompetensförstärkning av lärare och rektorer och högre krav på lärarutbildningen, skriver läraren Morlin Schubert.
I debatten om den nya OECD-rapporten sägs att problemet med den svenska skolan är att den saknar central styrning. Men det är en felsyn. Alltför många reformer har lett till att staten redan styr över innehållet i skolan, skriver Tomas Selin, fd ordförande för Lärarförbundet Student
Igår kom slutligen OECD-rapporten som vi väntat på med både förväntan och oro. Jag tror faktiskt att den kommer vara en viktig utgångspunkt för debatten och framförallt för skolkommissionens arbete framöver, skriver skolstrategen Per Kornhall,
"Rapporten bekräftar vad svenska utvärderingar har visat. Man måste värna lärarkårens förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb", säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Lärare som under lång tid sett sina arbetsvillkor försämras kommer inte att tro på förbättring förrän de ser den. OECD:s granskning av den svenska skolan borde få partierna att gå från profilering till bred samling, skriver DN i sin huvudledare.