Snart ska regeringen presentera sin STEM-strategi för att höja kunskapsnivån inom matematik, naturvetenskap och teknik i det svenska utbildningssystemet. ”Vi ser det som avgörande för att upprätthålla den globala konkurrenskraften”, säger vd Jan-Olof Jacke.
Hur räddar man haven och sjöarna? Eleverna på Viktor Rydbergs skola i Stockholm har arbetat med temat i teknikämnet. I helgen tävlade de med sina konstruktioner – och byggde robotar i lego.
När STEM-strategin kommer i december ser vi fram emot att, tillsammans med många andra, bidra till att Sverige även i framtiden är en teknik- och ingenjörsnation att räkna med, skriver Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv och Mia Bernhardsen, Chef för avdelningen för näringslivets kompetensförsörjning i en slutrepolik.
Enligt siffror från SCB kan det finnas brist på 50 000 utbildade ingenjörer i Sverige år 2030. Samtidigt är intresset för matematik och vetenskap svalt bland barn och unga. Nu samarbetar astronauten Marcus Wandt med Tekniska Museet för att höja intresset för matematik.
Science club är klubben för fritidshem som vill låta sina elever utvecklas i naturvetenskap och teknik. Musa Tuncer, fritidshemslärare på Gärdsmosseskolan, har ökat elevernas experimentlusta genom att boka besök av Universeums pedagoger. "Barnen lär sig genom att uppleva", säger han.
Bygga högtalare, skapa broar av spaghetti eller tillverka egen hudkräm. NO- och teknikläraren Erik Mauro Klockar gör abstrakta begrepp konkreta med praktisk undervisning.
Idag lägger Svenskt Näringsliv fram sina förslag inför den nya STEM-strategi som presenteras senare i höst. Vi har inte råd med innehållslösa och oprecisa politiska strategier. Därför föreslår vi nya nationella utvärderingsbara förbättringsmål samt flera genomgripande reformer skriver Karin Johansson och Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv.
Elevernas kunskaper och resultat i STEM-ämnena behöver öka, det är alla överens om. Men hur ska det gå till? Se Svenskt Näringslivs seminarium (webb-TV)
Med de globala hållbarhetsmålen i fokus, har Maria Lindqvist skapat en teknikundervisning som innehåller allt från livscykelanalys till källkritik. Låter det teoretiskt? Nej tvärtom, visar det sig när Ämnesläraren fick se tekniklärarens åttor visa upp sina egna brobyggen.
Går det att läsa skönlitterära texter under lektionerna i No och teknik? Javisst, svarar läraren Jenny Edvardsson, som delar med sig av hur texterna kan bli utgångspunkt för fördjupande samtal med elever och hur en kapitelbok kan väcka nyfikenhet för ett specifik No-ämne.