Nu riktas kritik mot att lyriken är på väg bort från svenskämnet i Skolverkets förslag på ny kursplan. "Kritikerna är dåligt pålästa när de hävdar det", säger Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning.
Skolverket vill stryka lyriken, dramatiken, sagorna och myterna ur sina styrdokument för årskurserna 7 - 9. I stället vill man ha praktisk litteratur som uppfostrar, skriver DN:s Jonas Thente.
Har någon problem med läsningen är det inte träna som gäller – utan digitala hjälpmedel, ljudböcker och sänkta krav. Häromdagen kom Skolverket med förslaget att ”lyrik, dramatik, sagor och myter” stryks ur ämnet svenska i grundskolan, skriver Malin Lernfelt på ledarplats.
Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.
Svenska som ämne i skolan har länge varit en omdebatterad fråga i Finland. Men en undersökning visar att nästan hälften av finländarna anser att de har haft nytta av att kunna svenska och bara en fjärdedel uppger att de inte behärskar språket överhuvudtaget.
På Katedralskolan i Lund får eleverna lära sig att skriva uppsatser genom att analysera hiphoptexter. Diskussionerna blir mer levande och det teoritunga mer tilltalande.
Svenska Akademien har till mottagare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2019 utsett Camilla Edvardsson Lundmark, Hortlax skola i Piteå, Sara Persson, Gunnebo skola i Gunnebo och Daniel Sandin, Katedralskolan i Lund, med 50 000 kronor var, samt till mottagare av ett gemensamt pris Anki Källman och Anneli Wahlsten, Gunnarsboskolan i Mullsjö, med totalt 50 000 kronor.
Inför läsåret 2019/20 förstärks bestämmelserna om extra anpassningar och särskilt stöd för elever i de tidiga årskurserna inom områdena svenska och matematik. Idag skickar Skolinspektionen ut en enkätundersökning till pedagoger i drygt 400 skolor för att öka vår kunskap om hur arbetet med stödinsatser bedrivs i skolorna.
Elevernas kunskaper utvärderas inte tillräckligt vid betygsättning vilket riskerar att ge eleverna olikvärdiga betyg. Det slår Skolinspektionen fast i en granskning som gjorts inom kursen svenska 3 på gymnasiet.