Ordförståelsen bland de som gör högskoleprovet har blivit sämre. Ny forskning visar också att skillnaden mellan äldre och yngre ökar – det är framför allt förståelsen för ord som förekommer i nyhetstexter som har blivit sämre hos de yngre.
I dagens skolundervisning får berättartekniska och stilistiska medel stor plats och novellen förser läsaren med hela verktygslådan, skriver Ellinor Ledger, 19 år som studerar Lingua programmet, spets i humanistiska, på Katedralskolan i Lund i dagens Sydsvenska Dagbladet.
Timplanen garanterar en elev minst 6 785 timmars undervisning under hela grundskolan. Här kan du jämföra hur undervisningstiden skiljer sig mellan ämnena. Hittar du minoritetsspråken?
De flesta elever som får undervisning i de nationella minoritetsspråken får en timmes undervisning per vecka, eller mindre, visas Sisuradios undersökning. Det är långt under experternas rekommendationer. Dessutom varierar undervisningen beroende på vad man bor.
Att förstå ord och begrepp i skolan är avgörande för om en elev lyckas eller inte. Därför satsar Trollhättan nu på ett projekt som ska göra språket tydligare i stadens skolor.
Hallå Yens Wahlgren, kommunikatör vid Lunds universitet. Du har skrivit boken Liftarens parlör till galaxen. Påhittade språk finns i Star Wars, Avatar, Game of Thrones, Sagan om Ringen...Varför är det så stort?
Ord som ”furthermore”, ”maturity” och ”opportunities” kryddar texterna när hängivna dataspelare skriver skoluppsatser på engelska. En ny studie tyder på att denna grupp får ett större ordförråd, och även bättre betyg, än de som inte spelar.
Om engelska tar över för mycket i svenska skolor och universitet – på bekostnad av det svenska språket – ökar risken för segregation och fördumning. Det menar professor Olle Josephson som här svarar på fem frågor om engelskan som undervisningsspråk.
Precis som professor Inger Enqvist önskar tar vi språkutvecklingen på stort allvar och gör flera satsningar i staden för att gynna läsutvecklingen för barnen, skriver Karin Pleijel (MP) och Mariya Voyvodova (S).
Det är inte acceptabelt att Sverige trots förödande Pisa-resultat fortsätter som om inget hade hänt. Det är dags att sluta försumma språkinlärningen och läsförståelsen i skolan. De utgör grunden för förståelse av alla andra skolämnen, skriver professor Inger Enkvist.