Barnen på grundskolan Kronan i Trollhättan klarar kunskapskraven i de allra flesta ämnen - men när det kommer till svenska och engelska är det svårare.
I dag glöms elever med språkstörning bort trots att gruppen är väldigt stor. Det menar logopeden Anna Eva Hallin som tycker att det är på tiden att svensk skola får en ökad kunskap om språkstörning.
I Huddinge kommun har man en gemensam språkstrategi för förskolorna som ska underlätta arbetet med språk och flerspråkighet. Österleds förskoleområde har tagit arbetet ett steg längre genom att söka bidrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten till ett projekt i språkutvecklande arbetssätt. Vi ringde upp Kim Hassel, specialpedagog inom Österleds förskolor i Huddinge kommun.
Marie Rödemark var sämst i skolan på franska. I dag är hon en av författarna till läroböcker i språket. Nu har hon utvecklat ett utbildningsmaterial för nyanlända som ska lära sig svenska.
Tyskfaget sliter. Lærerne pensjonerer seg, og tysk har et imageproblem blant studenter. Samtidig er behovet for tysk i næringslivet stort, og gode jobber venter unge med tyskkunnskaper.
För att kommunerna ska få stöd i hur de kan samordna öppen förskola med språkinsatser under föräldraledighet avser SKL och regeringen att ingå en överenskommelse.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting vill att fler nyanlända barn och barn med utländsk bakgrund ska gå i förskolan och att sysselsättningen hos utrikes födda vuxna ska öka. För att kommunerna ska få stöd i hur de kan samordna öppen förskola med språkinsatser under föräldraledigheten avser regeringen och SKL att ingå en överenskommelse.
På Nya Munken bryter man schemat för att eleverna ska kunna jobba med språkutvecklande pass. Projektet är en fortsättning på läslyftet med syftet att öka måluppfyllelsen.
En kartläggning visar att 73 procent av 4- och 5-åringarna i norra Biskopsgården ligger efter i språkutvecklingen. Därför ska ska stadsdelen erbjuda fler timmar i förskolan till barn vars vårdnadshavare är föräldralediga.
Det nya översättningsverktyget ska underlätta ämnesundervisningen. "Jag är nyfiken på hur det här kommer användas", säger Tobias Berger som är redaktör på Pedagog Värmland.
”Skall Sverige framgent kunna utbilda ungdomar till kompetenta talare av flera språk måste riktade insatser sättas in för att förbättra språklärarnas arbetssituation och möjligheter till fortbildning”, skriver Kent Fredholm, ordförande för Språklärarnas Riksförbund.