Grunden för bedömningen av elevernas kunskaper läggs redan på planeringsstadiet. Det konstaterar förstelärarna Susanne Rodin och Lena Eliasson på träningsskolan i Hässleholm.
Vi lärare kan liknas vid att vi är vårt eget instrument. Den yrkesskickliga läraren kan variera sig och anpassa sin undervisning för dem som hen är satt att leda. Att kunna spela instrumentet och spela i rätt tonart till rätt melodi. Den som däremot bara varierar sig på två ackord får en melodi som blir…
Under höstterminen 2016 deltog elever i årskurs 9 och 10 på Birgittaskolan i Örebro i pulshöjande aktiviteter under lektionstid. Målet med projektet var att se om elevernas kunskapsresultat och hälsa skulle förbättras. Det var första gången den här typen av insats gjordes systematiskt på en specialskola.
Majoriteten av Sveriges lärare vill ha mobilförbud i skolan, visar en ny undersökning. Specialpedagogiska skolmyndigheten är kritiskt till att stoppa telefonerna på skolan.
Det är viktigt att ha rutiner så att alla elever får den undervisning de behöver. Numera tänker lärarna på Kronoparksskolan alltid på att elever kan vara särskilt begåvade.
Det finns nästan tiotusen gymnasie- och grundskolelever med grav språkstörning i Sverige, men kommunerna efterlyser mer kunskap i hur man kan anpassa skolan till dem. Det visar en kartläggning över Stockholms, Uppsalas och Gotlands län.
Hur kan en elev med aspergers, adhd eller andra kognitiva svårigheter uppleva en dag i skolan och bussresan dit? Det blir tydligt i två nya filmer som tagits fram på uppdrag av Myndigheten för delaktighet.
German schools are increasingly asking unruly and hyperactive children to wear heavy sand-filled vests in an effort to calm them and keep them on their seats, despite the misgivings of some parents and psychiatrists.
Många barn i Sverige går ut nian utan fullständiga betyg och en stor del av dessa har funktionsnedsättning. Inför det kommande valet är det dags för våra politiker att vässa sina visioner för alla elevers funktionsrätt.
Stöd till högskolestudenter med adhd, autism eller andra kognitiva svårigheter har sjufaldigats på tio år. Men lärosätena får ingen kompensation för den extra arbetsinsats det innebär för lärarna.
Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus: "Jag jobbar för eleven", säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.