Det är stor brist på speciallärare i Sverige och många varnar för utvecklingen. Helena Wallberg, specialpedagog och kvalitetsutvecklare, tror inte att lärarbristen är det allvarliga i dagsläget – utan varnar för att man måste enas om andra bitar i skolan först. "Vi ägnar för mycket tid åt att hitta lösningar utan att förstå på djupet",…
Bristen på behöriga lärare i särskolan är så stor att kravet på yrkeslegitimation skjuts upp. Det finns inte på långa vägar tillräckligt många speciallärare att anställa.
Selv om specialundervisningstilbuddene har fået større fokus på elevernes faglige mål, får de færreste elever at vide, hvad de skal have ud af undervisningen. Lærerne forklarer det med, at eleverne ikke kan relatere sig til faglige mål eller ligefrem bliver kede af det.
Martina Nilsson trålade efter läromedel på nätet för att hitta det som passade hennes elever i grundsärskolan. Ett tidskrävande arbete med varierat resultat. I dag använder hon Hitta läromedel, en söktjänst som omvärldsbevakar och samlar läromedel från förlagen på ett ställe.
En tjej i nian på Arenaskolan i Timrå var rädd för att bli dumförklarad för att hon gick till resurssalen. Nu har den möjligheten att få hjälp med skolarbetet räddat hennes betyg.
Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov. "Jag tror att behovet är stort", säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.
Hon har hoppat av som lärare i kommunala grundskolan. Linda Mattsson Bolin tyckte inte att tiden räckte till för att hjälpa de som behövde stöd. Istället jobbar hon politiskt och hoppas kunna få till en förändring.
Vi behöver fler mindre resursklasser för barn med särskilda stödbehov – inte färre, skriver Lotta Edholm, oppositionsborgarråd i Stockholm och biträdande skolpolitisk talesperson för Liberalerna (L).