Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 5 av 172

"Det handlar om att fler ska lära sig mer – inte om att sänka krav"

30 september
Barn och elever med funktionsnedsättning har rätt till en likvärdig utbildning. Exempelvis är extra lästräning i de allra flesta fall en framgångsrik väg för att bli bättre på att läsa, men när det inte räcker behöver vi stödja på andra sätt. Det handlar inte om att sänka krav. Det handlar om att skapa möjligheter för…

"Hur kan någon tro att sänkt nivå ska få svaga elever att lära sig mer?"

23 september
”Tillgänglighet” har blivit ett modeord inom svensk skola – digitala rättstavningsprogram ska erbjudas, talsyntes och inlästa läromedel. Nivåanpassade uppgifter och texter ska ”möta elevers olika förutsättningar”. Men metoden saknar vetenskaplig grund och kommer leda till enorma kunskapsklyftor när vi förenklar undervisningen för svaga elever, i stället för att låta dem träna mer, skriver Filippa Mannerheim.

”Det kan inte vara medicinernas uppgift att hålla barnen under armarna om systemet är orimligt”

9 september
Från mellanstadiet och uppåt är det i snitt en flicka och två pojkar per klass som får läkemedel för för adhd. Socialstyrelsen bedömde 2022 att mer än var tionde pojke och var tjugonde flicka fått en diagnos, och 75 procent av dem medicinerar, skriver Lisa Kirsebom, frilansande vetenskapsjournalist och moderator.
1456172