Oavsett skolform ska alla elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande. Stadsrevisionen har granskat måluppfyllelsen för elever med intellektuell funktionsnedsättning och konstaterar stora brister i grundsärskolan.
Hur ser världens sämsta klassrum ut? I stället för att prata om en god lärmiljö och hur man bäst inreder så vänder vi på frågan. På Hultsbergsskolan i Karlstad träffar vi sjätteklassarna Charlie, Filippa, Frank och Iris samt deras klasslärare Karin Johansson. De tar genast itu med frågan om hur man skulle bygga mardrömmarnas klassrum.
När Tidaholms kommun behövde bygga en ny skola fanns den pedagogiska idén med redan från planeringsstadiet. Utvecklingsgrupper med ansvar för olika områden tillsattes.
I Frankrike började pedagogerna från början. Ingen dator. Skriva för hand. Min första reaktion var att bli enormt orolig och fördomsfullt tänka att pedagogiken låg efter här. Så fel jag hade, skriver biologiläraren Anna Jacquet.
48 elever fik ikke mulighed for at følge deres klassekammerater et klassetrin op efter årets sommerferie. For de klarede ikke sprogprøven, viser nye tal. "Det bliver ikke nemmere for dem i en ny klasse", siger skoleleder.
Förskollärare är särskilt intresserade av att utvecklas och förkovra sig, upplever redaktionschef Kjell Häglund. Att vidareutbilda sig till specialpedagog känns naturligt för många.
Det behövs effektiv samverkan mellan aktörer som skolan, kommunen och vården för den växande grupp unga som varken arbetar eller studerar, skriver Anki Sandberg, Attention.
Det har forskats en del om effekterna på barnen och trots att beläggen inte är helt klarlagda för att hundars närvaro i skolan gynnar barnen, har detta tagits som ett faktum, skriver debattörerna.
När samspelet mellan pedagog och barn kärvar kan det leda till en ond cirkel av tillsägelser och oönskat beteende. Men enligt psykolog Jenny Jakobsson Lundin går det ofta att lösa, och även små förändringar i bemötandet kan ge stor effekt.
Hver tirsdag mødes to elever med autisme på Langagerskolen i Aarhus for at bygge med Lego i en time. Underviserne udfordrer dem, når de bliver uenige, eller legen går i stå. Målet er at styrke eleverne til at indgå i fællesskaber. Også i undervisningen.