Psykologen Anita Kullander har arbetat aktivt med särbegåvade barn i snart fem år och snabbt blivit en av Sveriges få experter på området. Skolorna har en skyldighet att anpassa undervisningen även för särbegåvade barn, men kunskaperna brister, menar Anita Kullander.
Föräldrar till barn på Hällsboskolan i Umeå vädjar om hjälp från bland andra utbildningsminister Jan Björklund (FP) för att stoppa den aviserade nedläggningen av skolan för barn med svåra språkstörningar.
I måndags startade höstterminen för länets skolelever. Men eleverna i Hällsboskolan i Umeå går en osäker framtid till mötes. Nu kämpar föräldrar för att språkskolan inte ska läggas ned.
I vår öppnar Stockholm en skolakut för barn som förstör för andra och måste flyttas. Akuten ska, enligt förslaget, ligga i Münchenbryggeriet på Södermalm.
Som fritidspedagog med utbildning i specialpedagogik för elever med funktionsstörningar kan Lilibeth Svedberg påverka samhällsutvecklingen på jobbet. I hennes idrottslekar dansar fritidshemseleverna armkrok med eleverna från särskolefritids.
I många skolor förekommer särskilt stöd i ämnet idrott och hälsa i väldigt liten utsträckning. Och elever uttrycker en känsla av brist på delaktighet. Det berättar Skolinspektionen i en rapport som släpptes under maj. Den bilden bekräftas av Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare Lena Hammar.
Lärarförbundet är i grunden positivt till Högskoleverkets förslag om att göra specialpedagogutbildningen till en inriktning inom speciallärarutbildningen.
Claes Nilholm, professor i pedagogik, är kritisk mot Högskoleverkets förslag att specialpedagogexamen avskaffas till förmån för en ny inriktning mot specialpedagogik inom speciallärarutbildningen. Viktiga frågor är inte tillräckligt kartlagda i utredningen, menar han.
Högskoleverket, HSV, har utrett det framtida behovet av en examen för specialpedagoger. Myndigheten föreslår att denna examen tas bort, men att det istället införs en ny gren inom utbildningen för speciallärare.