Alla elever har en grundläggande lust att lära och utvecklas. Men de krav och förväntningar som finns i skolan är inte anpassade efter alla elever, menar forskaren Joanna Giota.
Intresset har varit stort för regeringens satsning på elevhälsan. Men i år väntas runt 50 miljoner kronor frysa inne, som hade kunnat användas till att anställa mer personal.
Skollagen anger inte att specialpedagog och speciallärare ska ingå i elevhälsan. "Olyckligt att de här grupperna inte tas på allvar", kommenterar Brita Holmfrid från Lärarförbundet.
Malmaskolan i Kolsva visar att elevhälsa och kunskapsresultat går hand i hand. Tack vare hårt, systematiskt arbete har skolan lyckats höja gymnasiebehörigheten till hundra procent.
Elevhälsan har stärkts i nya skollagen. Samtidigt famlar personalen i det hälsofrämjande arbetet och faller ofta i fällan att diskutera enskilda elevers brister, enligt flera forskare.
Malin är 24 år och drömmer om att bli lärare i historia eller filosofi. Men en trasslig uppväxt, präglad av en rad felaktiga diagnoser och en funktionsnedsättning, som hon själv kallar funktionsuppsättning, gör att hon än så länge inte har kunnat förverkliga sin dröm.
Regeringen har nyligen lagt ett lagförslag om att bristande tillgänglighet i alla skolformer ska klassas som en form av diskriminering. Det föreslås träda i kraft den 1 januari 2015. För att åstadkomma en tillgänglig skola behöver landets förskolor och skolor arbeta mer aktivt. Idag presenterar Specialpedagogiska skolmyndigheten och Handikappförbunden verktyg som ger konkret hjälp i…
Inför höstens val lyfter vi fram hur det svenska samhället styrs och hur kommuner, landsting och stat fungerar. Webbläromedlet Hur Sverige styrs riktar sig till högstadiet och gymnasiet – prova det gratis fram till sommaren!
Willes föräldrar började märka att han halkade efter på dagis. Det var första tecknet på att han hade en AST-diagnos. Men trots att det finns bra metoder har man fortfarande svårt att upptäcka autism hos små barn.
Att så många röster nu höjs till stöd för ökat våld i skolan är förfärande, liksom den ofattbara omfattningen av tvångsmedel mot barn med psykiska besvär, skriver Daniel Persson, förälder till ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.