Det sägs ofta att forskning visar att tidigt stöd är bra. Men sådan forskning är svår att hitta. Professorer har olika syn på om det går att stödja sig på forskning i denna fråga.
TV: Skolavslutningen i nian närmar sig, men alla elever kommer inte att gå ut grundskolan med fullständiga betyg. Vi följer tre elever med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som inte har fått det stöd de behöver för att klara skolan.
Professor Alan Dyson menar att särskilt stöd inte förändrar så mycket i ett längre perspektiv. Om vi verkligen vill göra något åt problemet med att vissa barn inte lyckas, måste vi hjälpa familjerna och inte bara arbeta med undervisningen.
Annelie Arnesson har tvingats gå ned i lön och kommer inte att få någon bonus när hon är klar med sin speciallärarutbildning. – Bonus är inte rätt väg. Det ska synas i lönekuvertet att man utbildar sig, säger hon.
I samband med att det första avsnittet i serien Sverige sviker, om hur elever hoppar av för att de inte får rätt stöd i skolan, startar UR också kampanjen – och låten #tolvkommafyra.
När en elev placeras i en särskild undervisningsgrupp på en annan skola är det fortsatt rektorn på elevens ursprungsskola som har ansvar för eleven, slår Skolverket fast.
Speciallärare och specialpedagoger har varit i fokus på sistone. Jag tänker på regeringens försök att locka fler till utbildningarna med examenspremie. Jag tänker också på Lärarförbundets undersökning som bland annat visar att elever inte får det stöd som de har rätt till, skriver Björn Andersson, chefredaktör Specialpedagogik.