Vår skola är barnens räddning, anser lärarna på Järdalaskolan i Linköping. Men att placera barn i särskilda resursskolor bryter mot skollagen, enligt Skolinspektionen.
Reglerna för hur extra resurser fördelas till elever i behov av särskilt stöd ska ses över. Det meddelar regeringen och går därmed vidare på den förra regeringens linje.
Läraren Daniel Everitt följer minsta lägesförändring hos sina elever i träningsskolan. Bakgrunden som fritidspedagog ger honom många ingångar till elevernas lärande.
Totalt har fler än var tionde elev i grundskolan hösten 2013 någon form av särskilt stöd eftersom de riskerar att inte klara av skolan. Andelen ökar i de högre årskurserna, men minskar mellan årskurs 6 och 7. Minskningen beror troligen på att dokumentationen inte alltid följer med vid skolbyten, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.
Tolv procent av eleverna i grundskolan fick någon form av särskilt stöd förra läsåret. Det är en minskning sedan 2012/2013, då andelen var 14 procent, enligt Skolverkets statistik.
Under våren och hösten 2014 har vår rådgivningsverksamhet i Stockholmsområdet, Östra regionen ett särskilt fokus på träningsskolan. Det görs hand i hand med att Skolverket gör en satsning tillsammans med Högskolorna i Malmö och Kristianstad, för att stärka träningsskolans lärare.
Linköping tänker överklaga Skolinspektionens beslut om de resursskolor som finns i kommunen. Enligt Linköping drabbas eleverna om Skolinspektionens beslut ska gälla.
Vissa självklarheter betyder tydligen bevisas om och om igen. Som att samhället skulle spara hur mycket pengar som helst om barn som är stökiga och på glid redan som små, liksom deras föräldrar, fick det stöd de behöver. Det skriver Borås Tidning på ledarplats.
Specialpedagogerna Marja Johansson och Anne-Maj Stålnacke i Kiruna kommun har tagit fram en handlingsplan för språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och skola.