Komvux särskola, Särvux, i Helsingborg kritiseras av Skolinspektionen. Inspektionen konstaterar att verksamheten mer liknat en daglig verksamhet än en utbildning.
Många lärare går i pension inom tio år. Sämst är läget för speciallärarna och specialpedagogerna där över hälften av de verksamma i dag är 55 år eller äldre.
Diagnoser används som ett medel för att få resurser till barn med behov av särskilt stöd. Detta trots att skolor är skyldiga att ge stöd när det finns ett konstaterat behov. Det framkommer i en rapport från Skolverket.
Bristande stöd från skolan påverkar mest, menar varannan förälder till barn med neuropsykiatrisk diagnos. "Om inte skolan kan hjälpa till blir det svårt att få motivationen att gå dit", säger Anna Norrman på Attention.
För ett år sedan försvann skolans skyldighet att skriva åtgärdsprogram för alla barn i behov av stöd. Skolan ska i stället sätta in extra anpassningar direkt när de anser att det finns en risk för att eleven inte klarar kunskapskraven.
"Om fler skolor utvecklar sin verksamhet så att den blir mer tillgänglig för elever med funktionsnedsättning behöver färre barn och unga särskilt stöd", konstaterar Gunilla Fällman, rådgivare hos Specialpedagogiska skolmyndigheten med särskilt fokus på tillgänglighet.
En ny undersökning från Riksförbundet Attention, i samarbete med Trygg-Hansa, visar att 72 procent av föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tycker att det ofta är svårt eller omöjligt att veta var de kan få hjälp och stöd (pdf).
I Sverige ska alla barn vara välkomna till skolan. En del kan ha symptom, men de ska inte mötas som enstöringar eller bråkstakar, utan med hänsyn tagen till deras funktionsnedsättning, skriver Eva Franchell i en ledare.
Sju av tio i Lärarförbundets avdelningar svarar i Lärarförbundets enkätfråga att deras kommun inte säkerställer att det finns tillräckliga resurser för särskilt stöd i skolorna.
Yvonne Sigelfeldt har arbetat som speciallärare på Blackebergsskolan i nio år och upplever bristen på resurser som ett stort problem. "Man får omfördela och se vad som går att åstadkomma med det vi har. Det är inte alltid det bästa för eleven", säger hon.
Yvonne Sigelfeldt har arbetat som speciallärare på Blackebergsskolan i nio år och upplever bristen på resurser som ett stort problem. "Man får omfördela och se vad som går att åstadkomma med det vi har. Det är inte alltid det bästa för eleven", säger hon.