På specialskolen Brøndagerskolen har alle elever en farve, der beskriver elevens læseudvikling. Det gør, at ingen elever bliver overset og sikrer, at det ikke er det lærerteam, der råber højest, der får adgang til skolens læsevejleder.
14-åriga Cornelia Anehagen från Huskvarna var under flera år en så kallad hemmasittare. Men tack vare rätt stöd i kommunens resursskola har trenden vänt och nu har hon betyg i flera ämnen.
Elever som stannar hemma från skolan är ett växande problem. Elisabet Anehagens dotter Cornelia från Huskvarna har varit hemmasittare i flera år. Först nu när hon går på högstadiet i en resursskola trivs hon.
Malin Hjalmarsson har kämpat i flera år för att hennes son ska få extra hjälp i undervisningen. Nu är oron stor att det ska bli ännu svårare när skolor i Falköping ska spara miljoner.
SVT Nyheter Gävleborg har berättat om hur tidigare personal på en anpassad skola i Gävle slagit larm om kränkningar mot barn. Oppositionen är kritiska till att de inte fick kännedom om missförhållandena innan SVT:s publiceringar.
Barn som låses ute i kylan och spänns fast med livrem. Så beskriver tidigare anställda en skola i Gävle för barn med intellektuella nedsättningar. "Jag är chockad, det går mot allt jag tänker och tror på", säger rektorn Kristina Hjertberg.
Efter anklagelser om kränkande behandling mot barn med intellektuell funktionsnedsättning på en skola i Gävle kommenterar Riksförbundet FUB händelserna. "Barnen behöver trygghet för att kunna lära sig", säger Clara Larsson Forsberg, FUB Gävle.
Skamvrå, utelåsning, uteblivna måltider och fastspänning med livrem. Detta beskriver tidigare anställda på en skola i Gävle är bestraffningsmetoder som används mot barn med intellektuell funktionsnedsättning.
Fyra före detta anställda på en skola i Gävle för barn med intellektuella nedsättningar vittnar om hur barnen fick gå utan mat, låstes ute i kylan och fick sitta på en straffbänk om de bröt mot reglerna.
Elever i specialundervisning får en bedre mental sundhed og større forståelse af deres kognitive og sociale evner, når de spiller skak i skolen. Det viser en evaluering af projektet Hjernen på skemaet, hvor skak tilpasses den enkelte elevs niveau.