Anna Karlefjärd är universitetsadjunkt i pedagogik vid Karlstads universitet och har tillsammans med Pernilla Lundgren skrivit boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok.
Susanna Cederquist, lärare, föreläsare och lärarfortbildare med fokus på dyslexi, leder Skolportens digitala kurs Förstå dyslexi. I den här kursen får du undervisningstips och verktyg att nå en ökad kunskap om och förståelse för dyslexi.
Läs Skolportens intervju med prisbelönte talaren Charbel Gabro. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk och kommer att tala om mångfald och inkludering i skolan.
Läs Skolportens intervju med Joakim Flink, lärare i AI och programmering. Han ska föreläsa på Skolportens webbkonferens Undervisa i artificiell intelligens och kommer att tala om AI i skolan.
Läs Skolportens intervju med logopeden Jonas Walfridsson. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om diagnosen dyskalkyli.
Startuppgifter är en del av ett samverkansprojekt om testbaserat lärande där Håsta skola F–6 har tagit hjälp av forskare från Umeå universitet för att förbättra och mäta elevernas begreppsförståelse.
Läs Skolportens intervju med Matilda Åhall, bildlärare och läromedelsförfattare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Bild och kommer att tala om hur man kan arbeta med konst så att den känns mer relevant för dagens elever.
Jakob Carlander är leg. psykoterapeut och arbetar vid egen mottagning. Han har skrivit ett flertal böcker om bemötande och är en uppskattad och ofta anlitad föreläsare.
Förskolan står inför sin värsta kris sedan 1990-talet. Det menar förskoleforskaren Christian Eidevald som intervjuas i nya numret av Skolportens magasin. Dessutom: tema om testbaserat lärande, reportage från en skola med psykisk hälsa på schemat, och mycket mer.
Läs Skolportens intervju med Emma Frans, forskare och vetenskapsskribent. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Biologi och kommer att tala om källkritik, kunskapsresistens och missuppfattningar i biologiundervisningen.
Skärpt tillsyn av skolor och att offentlighetsprincipen om insyn ska gälla alla skolor, även friskolor. Det föreslår den produktivitetskommission som finansminister Elisabeth Svantesson (M) tillsatte förra året, i en katalog av förslag för att få fart på och mer utväxling av ekonomin.