Utan att veta särskilt mycket om Joakim Malmström så vill jag tro att det är en klok och bra utnämning i tiden. Det skriver Widar Andersson i en ledare.
Sveriges skolledare vill införa en helt ny lag ”Lex Edico” efter att rektor Malin Rimmö i Stugun vägrat genomföra nedskärningar i budgeten. Lagen skulle innebära att man som rektor eller skolchef har en rapporteringsskyldighet vid allvarliga missförhållanden, som t.ex att eleverna inte klarar målen.
En historiedisputerad riksantikvarie, är det vad den svenska skolan behöver? Skolminister Lotta Edholm (L) var i alla fall påtagligt nöjd med rekryteringen när hon presenterade Skolverkets nya generaldirektör på måndagen, skriver Sydsvenska Dagbladet på ledarplats.
Den stora omsättningen av rektorer i skolan är ännu ett tecken på hur politiken tagit makt från lärarprofessionen. Den nye generaldirektören för Skolverket, Joakim Malmström, har att göra, skriver Martin Tunström i en ledare.
Regeringen ville se en annan ledning och efter sex år lämnar nu Peter Fredriksson uppdraget som generaldirektör för Skolverket. I en avskedsintervju med Altinget berättar han om den skrotade digitaliseringsstrategin, turerna kring den förra Pisa-undersökningen och vad han vill göra nu.
Friskolor använder ett slugt knep för att kunna välja ut de mest lönsamma eleverna. Regeringen måste täppa till kryphålet, skriver Linnea Lindquist på ledarplats.
Vi behöver återupprätta en stark kunskapsskola med fokus på faktakunskaper och färdigheter som att läsa, skriva och räkna. Skärmtid måste ersättas med lästid. Vi behöver en trygg skola med tydliga förväntningar. En borgerlig regering med Liberalerna på utbildningsdepartementet är den enda garanten för att en sådan politik också kommer att genomföras, skriver Fredrik Malm (L)…
Nästan var tredje grundskola har haft minst tre olika rektorer på fem år, visar en ny rapport från Skolverket. Omsättningen är störst på kommunala skolor. ”Politiker intervenerar för ofta”, anser Matz Nilsson, Sveriges Skolledare.
Regeringen vill införa en kulturkanon. Samtidigt får inte ens hälften av unga från utsatta familjer läromedel i alla ämnen, skriver Isobel Hadley-Kamptz på ledarplats.