En rektor på Campus Vasastan anmäldes till DO för att ha hänvisat elever till toaletterna för att be. Nu befarar Moderaterna i Stockholm krav på bönerum i skolorna.
Ännu en kunskapsmätning avslöjar klyftorna i svensk skola. Men de kan krympas om politiker och skolor vågar tänka nytt, skriver rektor Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.
Gustav Fridolin, f.d. utbildningsminister, ser hur regeringens besparingskrav på den svenska vuxenutbildningen riskerar att kosta oss det sista av den svenska skolans själ.
Vi är inte bortskämda med positiva nyheter om tillståndet i skolan. Men i förra veckan kunde kunskapsmätningen Timss slå fast att svenska elever har förbättrat sina resultat i kärnämnet matematik, skriver Henrik Westman i en ledare.
Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda. Utredningen betonar gång på gång att folkbildningen ska nå ”fler”. – Det är ju väldigt fint. Men om det ska vara fler av allting så krävs det mer resurser, säger Benton Wolgers.
Sverigedemokrater vill undersöka möjligheten till godisförbud i grundskolan.– Där det testats har utfallet varit bra. Piggare elever, det äts mer av skolmaten och det ligger inte en massa godispapper och läskburkar och skräpar i lokalerna, säger Magnus Olsson (SD).
Skolans kompensatoriska uppdrag får inte slarvas bort på oprövade insatser. Det kan vara värt med en tillbakablick när det gäller undervisningen i matte, skriver docent Johan Prytz.
INSÄNDARE. Det är moraliskt fel att göra förskolepersonal till verktyg för migrationskontroll. Förskolan ska vara en fristad för papperslösa barn, inte en plats där deras rättigheter och skydd undergrävs, skriver pedagogen Eleonor Rosenlind.
Nu behöver skolan få bli en kunskapens högborg igen. Klasserna behöver bli mindre, fokus måste ligga på läskunnighet och grundläggande matematik under lågstadiet och böcker tillsammans med andra texter måste tillbaka in i skolorna och där utgöra basen för lärandet, skriver gymnasielärare Karin Herlitz.
Den apokalyptiska eländesbeskrivningen av svensk skola saknar grund. Regeringen borde sluta klamra sig fast vid den, skriver Fredrik Johansson i en krönika.