Det behövs inga undantag eller lättnadsregler när offentlighetsprincipen införs för fristående skolor. Regeringen bör sluta med sitt dribblande, skriver Sten Svensson och Tor Nitzelius.
Hur ska svensk skola kunna bli en bildningsinstutition om lärarna inte är bildade? Eller ens vill bli det? Det undrar högstadieläraren Viktor Björnberg.
160 millioner til utstyr, mer fleksibel timebruk, idébanker og pilotskoler. Slik er regjeringens oppskrift på å øke motivasjonen og variasjonen i skolen.
Barnen blir tryggare och fritidslärarna slipper irra omkring för att hitta någonstans att vara. "Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen", säger Carina Lindmark Jonsson, som tillsammans med sina kollegor kämpat för att få tillbaka egna lokaler.
Viktoria Tryggvadottir Rolka, skolkommunalråd i Göteborg, manar till uppslutning kring Sveriges Lärares manifestation mot nedskärningarna. "Det är viktigt att alla förstår att det är krisigt", säger hon.
När en före detta förskollärare berättar om hennes erfarenheter inom förskolan svarar förskolenämndens ordförande Blerta Hoti (S) med att skylla ifrån sig och göra fromma förhoppningar till sanningar, skriver Anneli Rhedin (M)
Det är dags att lösa de riktiga problemen i skolan och stoppa utanförskapet. Varenda unge ska få chansen att göra just sin livsresa, skriver Muharrem Demirok (C) och Niels Paarup-Petersen (C).
De rödgröna partierna vill ta reda på hur bra svenska som 4-åringar och 7-åringar pratar i kommunen. "Det är en rättvisefråga", säger Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Men oppositionen tycker det vore bättre med åtgärder, än fler kartläggningar.
Johan Pehrson (L) blir ny utbildningsminister – och tar samtidigt över ansvaret för gymnasieskolan efter skolminister Lotta Edholm. Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare, ser flera risker med uppdelningen – bland annat en fragmenterad utbildningspolitik.