En ny studie visar att skolmarknaden på flera sätt fungerar bra, men kan bli bättre. Med mer specialisering och differentiering kan utvecklingen bli mer dynamisk. Det skriver Fredrik Bergström och Emanuel Welander ek. dr.
Det råder marknadskrig om Sveriges tonåringar, och det är skolföretagen som slåss. Antalet gymnasieungdomar sjunker stadigt samtidigt som flera av de stora riskkapitalbolagen fortsatt starta nya skolor.
Gratis resor, biobiljetter, datorer till alla. Nu ser Skolverket en fara i att elever väljer gymnasium efter utlovade förmåner i stället för att titta på utbildningens innehåll och kvalitet.
I torsdagens DN skrev två representanter för en gymnasieskola i Nacka att de valt bort Gymnasiemässan som marknadsföringskanal. Jag tror de har missförstått vad det är som gör att man når framgång som utställare på en mässa, skriver Patric Sjöberg, vd för Stockholmsmässan.
Vi på YBC i Nacka kommer inte att vara med på Gymnasiemässan. Mässan handlar om snabba slogans och snyggt paketerade budskap snarare än rättvis och allsidig information om de olika skolorna, skriver skolans rektor Oskar Sjögren och elevkårens ordförande Elias Giertz.
Sociala medier, fräsch skola i centralt läge och elever som snackar gott om skolan. Det är vinnarreceptet för att locka åt sig elever, enligt Plusgymnasiets rektor Max Gossell.
Lärare och elever på Sveriges gymnasieskolor lägger allt mer tid på marknadsföring. Men i Skåne har skolorna nu inlett en självsanering för att spara tid och pengar och styra upp marknadsföringsmetoderna.
Många Alvestabarn väljer andra skolor än Alvestas kommunala. Det slår hårt mot kommunens ekonomi. Nu vässar politikerna klorna för att hämta hem elever och – pengar.
Nu tar barn- och utbildningskontoret krafttag för att marknadsföra de kommunala skolorna i Sundsvall. Därför har kommunen slutit ett avtal med företaget SKOP som ska genomföra ett stort antal telefonintervjuer. – Syftet är att skapa en gemensam marknadsföringsstrategi för alla skolor, säger stabschef Agneta Ögren.