Svenska för invandrare (SFI) håller fysiska lektioner för de elever som behöver mest stöd. I klassrummen kan uppemot 20 elever samlas. Detta oroar flera lärare som kontaktat SVT.
Filmen "Sveriges bästa svensk" som används i Sfi-undervisningen, Svenska för invandrare, prisas nu i Arbetsmarknadsnämnden. Katarina Reineck, Sfi-lärare i Uppland tycker att filmen öppnar upp för diskussioner om vad man får och inte får göra enligt lag och tradition i Sverige och är en bra introduktion för nyanlända.
Vi söker nu en konstruktiv dialog med alla partier som också motsätter sig alliansens privatiseringar inom SFI-undervisningen i Göteborg, skriver Vänstern och FI i en replik till Anders Svensson (M) och Mariah Ben Salem Dynehäll (L) .
Alliansen i Göteborg leker affär med våra skattepengar då människor som söker sin kanske första kontakt med det svenska samhället ska tillgängliggöras för privata leverantörer av SFI. Som ansvariga politiker för stadens vuxenutbildning kommer vi att ha små möjligheter att följa upp kvaliteten, skriver Mats Pilhem (V), Eva K Halleröd (V) och Miriam Friedlaender (FI).
Regeringen ger en särskild utredare i uppdrag att föreslå hur en ersättning till utbildningsanordnare för kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) som baseras på uppnådda språkresultat kan utformas. Syftet med den så kallade sfi-pengen är att bidra till bättre resultat inom sfi.
Bristerna inom SFI är omfattande - från styrnings- till undervisningsnivån. Och över hälften av lärarna saknar utbildning i svenska som andraspråk. Det visar den nya SFI-utredningen.
"Det är lärarna och eleverna i SFI som hamnar i kläm när kommunerna inte tar sitt ansvar som huvudmän. Lärarnas arbetsmiljö och förutsättningar att planera undervisningen brister stort på många håll, och eleverna får inte en tillräckligt kvalitativ utbildning", säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
KLIVA-utredningen redovisar i detta betänkande uppdraget att utreda behovet av förändringar när det gäller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) och sfi i kombination med annan utbildning inom kommunal vuxenutbildning.
Otydligheter och okunskap samt en stor del obehöriga lärare skapar brister inom sfi. Därför föreslår vi nu en rad åtgärder som kan utveckla undervisningen och ge alla goda förutsättningar, skriver KLIVA-utredningen.
Distansundervisning riskerar att leda till att SFI elever får stora kunskapstapp, tappar förankringen och kontakten med skolan och försvårar förutsättningarna att komma in på svenska arbetsmarknad, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).
Anna Bjärntofts elever måste lära allt från början. Språket, bokstäverna – ja, allt som krävs för att kunna läsa och skriva på ett helt nytt språk. Dessutom på distans.