Enda sättet att stärka invandrarungdomars inlärning är att, precis som jan Björklund föreslår, inrätta särskilda undervisningsgrupper där man kan koncentrera och effektivisera språkundervisningen, skriver pedagog Anita Almgren.
En likvärdig skola är avgörande för vårt samhälle. Skolverkets rapport om segregeringen måste bli en rejäl väckarklocka, skriver Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.
Regeringen vill för bättra integrationen i skolan genom bland annat förlängd skolplikt för nyanlända elever och möjlighet att placera äldre elever i lägre årskurser. På Stenebergsskolan i Gävle ser man både problem och fördelar med förslagen. –Att bara förlänga skolplikten till 18 år är helt värdelöst, säger läraren Margareta Andersson.
Med projektmedel och upprustning av miljonprogrammet försöker Stockholms politiker skapa en annan ”bildsättning” av förorten. Men utvecklingen på Järva har inte vänt, och inte ens de styrande kan tänka sig att bo där.
30 000 elever runt om i Sverige hoppar antingen av eller går ur skolan med ofullständiga betyg varje år. Det är tydligt hur den här utvecklingen slår hårdast mot förorten, skriver Benjamin Dousa, riksordförande Moderat Skolungdom.
När regeringen ska satsa mot arbetslösheten i förorterna spanar man mot Stockholm. Men efter fem år med Järvalyftet som skulle lyfta Rinkeby och Tensta är facit sämre resultat i skolorna och fler arbetslösa.
Vad gör kommunen för att motverka segregationens negativa effekter inom skolan? Det ska Skolinspektionen undersöka i höst. Helsingborg är en av 30 utvalda kommuner i Sverige som får besök. Man ska undersöka hur kommunen fördelar resurserna till förskola, grundskola och fritidshem. Utsatta skolor ägnas särskilt intresse.