Ett skäl till att det är så svårt att bryta upp segregation, är att segregation ofta är en hyfsat välfungerande lösning på ett faktiskt problem. Ett tydligt exempel är skolval, skriver Johan Hakelius i en krönika.
Lärarbristen, skolsegregationen och den lokala styrningen av skolan är tre områden som måste prioriteras för att eleverna ska få bättre utbildning. Därför inleder Skolverket det här året med ett rådslag med kommuner, fristående skolor, lärarfack och skolledare.
Vi säger att vi värnar rätten att välja skola, men vi menar att vi vill slippa de stökiga eleverna, eleverna i behov av särskilt stöd, eleverna som inte är som våra egna barn. Inlägget Vi vill ha valfrihet – att välja bort barn som inte är som våra dök först upp på DN.Åsikt.
Vinstdrivande friskolor bidrar till segregationen och den allt större bristen på likvärdighet som är en viktig orsak till resultatförsämringarna i den svenska skolan, skriver Hans-Åke Scherp (V).
Vattendelaren i vårt segregerade samhälle är inte längre utbildning - utan bildning. Det är dags att lyfta bildningens plats i skolsystemet så att den når fler än medel- och överklassen, skriver Vesna Prekopic på ledarplats.
Social, ekonomisk och pedagogisk segregation var i fokus när forskare diskuterade likvärdighet på en konferens i Stockholm anordnad av Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och LO. "De senaste 25 åren har det skett en pedagogisk segregation", sa Åse Hansson, doktor i pedagogik.
Ena dagen slåss vi för pojkluciornas införande, andra dagen för slöjflickornas bevarande. Motsvarigheten, att Bagarmossenskolan Al-Zahraa skulle överraska med att uppmuntra skolans pojkar att bära slöja är ett normifrågasättande som sannolikt ligger mycket långt bort från det möjligas gräns. Istället är det mer nedslående rapportering man får ta del av. Stockholms Fria beskriver hur en tidigare anställd…