Lotta Rahm är lärare på Mohedaskolan och hon har utsetts till Sveriges bästa geografilärare 2018. I klippet ovan ger hon sina tre bästa tips på hur du kan få ditt barn intresserad av geografi.
Huvudsyftet med kvalitetsgranskningen är att bidra till utveckling. Granskningen gör tydligt vad som behöver förbättras för att i högre grad nå målen för verksamheten inom det aktuella området. Syftet är även att beskriva väl fungerande inslag och att visa på framgångsfaktorer. (pdf)
Skolan har en viktig roll när det gäller att utbilda elever i ett källkritiskt förhållningssätt för att de ska kunna utvecklas till informerade och ansvarsfulla medborgare. Ett källkritiskt förhållningssätt omfattar förmågorna informationssökning och källkritik. I undervisningen finns utmaningar när det gäller att utveckla elevers förmåga att kritiskt söka, granska och värdera information i digitala och…
Slöjdläraren Mikaela Assmundsson lät i ett samarbete med SO-läraren elever i 9:an klippa sönder slitna kläder och förvandla dem till hållbara produkter.
IS sönderfall, kriget mot terrorismen och situationen för befolkningen i Syrien. I sex veckor jobbar samhällstvåorna på Sjölins gymnasium med caset Ingenmansland.
För 60 år sedan skrev hon och åtta andra svarta elever historia när de äntrade den helvita skolan Little Rock High School. Utifrån sina egna erfarenheter föreläser Gloria Ray Karlmark, som i dag bor i Sverige, i skolor om demokrati, mobbning och vikten av utbildning.
Energi är ett ganska abstrakt begrepp. Att arbeta med samhällsfrågor som har naturvetenskapligt innehåll gör området konkret, tycker Cristian Abrahamsson.
Innan journalisten Martin Schibbye intervjuade presidenten i Eritrea bad han Vallhamra skola om hjälp med frågorna. ”Vi tar del av verkligheten och är med och påverkar den”, säger Kajsa Hedlund, lärare på Vallhamra skola i Partille.
Tyvärr gäller mätningen dock inte läsförståelse, matematik eller naturvetenskap. ICCS kontrollerar i stället skolbarnens ”kunskaper, värderingar och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor”. Men inte ens när det gäller värdegrundsfluff är svenska skolans resultat något att självklart jubla över, skriver Per Gudmundson.
Det finns en stark konsensus bland lärare om hur viktigt skolans demokratiuppdrag är. Det säger SO-läraren Fredrik Astin med anledning av elevernas goda samhälls- och demokratikunskaper. Men vi kan inte slå oss till ro, menar både han och utbildningsministern.