Jag har inte utrymme, vare sig inom kurs- eller arbetstid, att sätta in mig ordentligt i de aktualiteter som vi borde diskutera i samhällskunskapen, skriver gymnasieläraren Linda Bönström.
Som geografer, geovetare och geografilärare frågar vi oss varför kunskaper om vår livsmiljö, och de processer som styr den, är så styvmoderligt behandlade i skolan när vårt samhälle och stora delar av vår civilisation står inför många stora utmaningar, skriver 52 tunga företrädare.
Skolinspektionen har granskat rektorers arbete med att leda arbetet med kvalitetssäkring och val av läromedel liksom med vilken kvalitet lärare kvalitetssäkrar och väljer läromedel. (pdf)
Läromedel är en viktig del av undervisningen. Men idag finns ingen reglering av vilka läromedel skolorna ska använda. Skolinspektionen har därför tittat närmare på hur lärare, i de samhällsorienterande ämnena i åk 7-9, kvalitetssäkrar läromedel och främst hur rektorer leder detta arbete.
Elevens val tas bort och de allra flesta timmar som frigörs läggs i stället på SO- och NO-ämnena. Men några timmar har flyttats från historia/SO till hem- och konsumentkunskap i det slutgiltiga förslag som Skolverket lämnade till regeringen.
Skolverkets förslag att avskaffa elevens val och göra moderna språk obligatoriskt glädjer Lärarnas Riksförbund. "Det har varit en stor utmaning för många skolor att få till bra rutiner", säger vice ordförande Sara Svanlund.
Elevens val bör tas bort så att de samhälls- och naturorienterande ämnena får mer undervisningstid. Det föreslår Skolverket i den översyn av timplanerna som myndigheten lämnar över till regeringen i dag. Förslaget gäller grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan.
Händelser som ligger långt ifrån elevens egen verklighet kan vara svårt att skapa engagemang för. Därför försöker Heléne Nyrén, lärare på Oxievångsskolan, ofta koppla dåtidens händelser till nutidens skeenden. "Det är fantastiskt att vara SO-lärare, att gå ut och in ur historien. Allt jag gör i undervisningen kan jag koppla till aktuella händelser", säger hon.
I Skolverkets förslag till ändrade timplaner får ämnena historia och samhällskunskap den största ökningen av timmar i grundskolan medan elevens val tas bort helt. Förslaget har nu skickats ut på remiss – men det har redan väckt debatt.
Det är anmärkningsvärt att geografi som har mycket fokus på framtiden tilldelas 25 timmar mindre än historia som i stort fokuserar på historien i nya förslaget till timplan, skriver debattörerna.